Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Strategi och analys

Elon tar på sig glitterkostymen

Vitvarukedjan Elon klär sin logga i glitter inför sponsorskapet av Melodifestivalen. En reklamkampanj med ett festivalquiz i fokus ska locka konsumenter till butikerna.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se


Publicerad: 22 Januari 2013, 22:00
Uppdaterad: 06 December 2015, 13:58

Ämnen i artikeln:

ElonFLXSvensson

Elon är i år för första gången huvudsponsor till Melodifestivalen. Som en del i sponsorskapet tar Elon leverantörerna Electrolux och OBH Nordica till hjälp.

Sponsringen rimmar väl med Elons payoff ”Sveriges vitvarukedja”, berättar Anna Lennström, projektledare på Elons reklambyrå Svensson.

– Elon finns över hela Sverige, från norr till söder, så hela resan med Melodifestivalens olika deltävlingar appellerade. Samtidigt vill Elon nå en lite yngre målgrupp, säger hon.

– Det här är ett ganska stort engagemang från Elons sida, säger Filip Lindquist, ad på Svensso­n.

Reklamkampanjen kommunicerar främst utbud och pris, men för att nå en bredare målgrupp har Svensson och Elon tagit fram ett festivalquiz som kan spelas på nätet, Facebook och i mobilen.

Användaren kan sedan välja att dela sina quizresultat i sociala medier, och även välja att delta i utlottningar av produkter från Electrolux och OBH Nordica.

– Vi ville göra något mer än bara utbud och pris och har försökt göra en konsumenttävling som är riktigt rolig. Det är tävlingen som ska locka, inte priserna.

Tanken är också att frågesporten ska driva trafik till Elons butiker, eftersom vinnarna måste hämta ut sina priser där.

Delorean står bakom programmeringen av festivalquizet, medan Elon internt har tagit fram de 450 olika frågorna.

Frågesporten ska spridas viralt, men kommer även att uppmärksammas i annonser.

– Vår erfarenhet är att spridning av sådana här saker till 95 procent sker på Facebook, där användarna upptäcker tävlingen för att de ser att en polare har testat. Vi utgår från oss här på kontoret och utmanar några andra och hoppas att det ska ta fart.

Kampanjen drar igång lagom till Melodifestivalens första deltävling den 2 februari och rullar under samtliga deltävlingar.

De gör reklamen

SVENSSON

Projektledare: Anna Lennström

Produktionsledare: Christina Berntzon

Ad: Filip Lindquist

Copy: Tomas Carrfors

DELOREAN

Design: Sanna Vestin

Programmering: Kalle Macklin, Roger Rödin

Produktionsledare: Ulrika Silfverstolpe

ELON

Marknadschef: Jimmy Sander

Marknadskoordinator: Lisa Helldén

Marknadsassistent/quiz-ansvarig: Anna-Karin Skoog

Ämnen i artikeln:

ElonFLXSvensson

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.