Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Strategi och analys

Elle gav draghjälp åt Renault

Publicerad: 11 September 2012, 21:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:11

Renaults designsamarbete med Elle gav bilmärket tillgång till en helt ny målgrupp.– Jag vågar knappt tänka på hur många timmar deltagarna tillbringat med vårt varumärke, säger reklamchefen Alexander Högman.


Ämnen i artikeln:

ElleRenaultTBWAOMD

Den typiska Renault Clio-köparen är en kvinna i 50-årsåldern.

Inför lanseringen av den senaste modellen, som når svenska marknaden i höst, ville reklamchefen Alexander Högman nå längre ner i åldrarna.

– Unga kvinnor har inte en bil högst upp på listan, men med designsamarbetet med Elle gick vi utanför våra vanliga ramar och hittade ett koncept som passade målgruppen perfekt, säger Alexander Högman.

I Elle-tävlingen ”Fashion by Clio”, som marknadsfördes stort i både tidningen, på elle.se och bland tongivande modebloggare, uppmanades läsarna att designa sin egen bil. Vinnaren fick köra runt i sin egendesignade bil hela sommaren.

140 inspirationsboards skickades in, och de tävlande kampanjade för sin idé i bloggar, på Twitter och på Facebook. Sammanlagt besökte nästan 19 000 personer tävlingssajten.

– Alla hade lagt ner otroligt mycket tid, betydligt mer än i andra tävlingar vi haft där priset varit en egen bil. Jag vågar knappt tänka på hur många timmar de tillbringat med varumärket, säger Alexander Högman.

Efter kampanjen, som gjordes tillsammans med TBWA och OMD, har Renault märkt att fler yngre har intresserat sig för varumärket.

– Resultatet blev mycket bättre än vi vågat hoppas, vilket jag tror beror på att vi hittade rätt i målgruppen och utnyttjade kraften både i tidskriften och det digitala, säger Alexander Högman.

News Pilot


Ämnen i artikeln:

ElleRenaultTBWAOMD

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev