Gå direkt till textinnehållet

Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Prenumerera


Få hela storyn –

Starta din prenumeration.

Upptäck våra fördjupande analyser inom medier och marknadsföring

Prenumerera

Strategi och analys

Elle gav draghjälp åt Renault

Renaults designsamarbete med Elle gav bilmärket tillgång till en helt ny målgrupp.– Jag vågar knappt tänka på hur många timmar deltagarna tillbringat med vårt varumärke, säger reklamchefen Alexander Högman.


Publicerad 2012-09-11 21:00

Ämnen i artikeln:

Elle

Dela artikeln:

Den typiska Renault Clio-köparen är en kvinna i 50-årsåldern.

Inför lanseringen av den senaste modellen, som når svenska marknaden i höst, ville reklamchefen Alexander Högman nå längre ner i åldrarna.

– Unga kvinnor har inte en bil högst upp på listan, men med designsamarbetet med Elle gick vi utanför våra vanliga ramar och hittade ett koncept som passade målgruppen perfekt, säger Alexander Högman.

I Elle-tävlingen ”Fashion by Clio”, som marknadsfördes stort i både tidningen, på elle.se och bland tongivande modebloggare, uppmanades läsarna att designa sin egen bil. Vinnaren fick köra runt i sin egendesignade bil hela sommaren.

140 inspirationsboards skickades in, och de tävlande kampanjade för sin idé i bloggar, på Twitter och på Facebook. Sammanlagt besökte nästan 19 000 personer tävlingssajten.

– Alla hade lagt ner otroligt mycket tid, betydligt mer än i andra tävlingar vi haft där priset varit en egen bil. Jag vågar knappt tänka på hur många timmar de tillbringat med varumärket, säger Alexander Högman.

Efter kampanjen, som gjordes tillsammans med TBWA och OMD, har Renault märkt att fler yngre har intresserat sig för varumärket.

– Resultatet blev mycket bättre än vi vågat hoppas, vilket jag tror beror på att vi hittade rätt i målgruppen och utnyttjade kraften både i tidskriften och det digitala, säger Alexander Högman.

News Pilot

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.