Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag29.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Elgiganten skiftar fokus – vill bli personliga

Publicerad: 14 Augusti 2012, 21:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:14

Elgiganten har lyckats vinna ett högre anseende hos allmänheten än både Media Markt och Siba. Nu lanserar Elgiganten nya reklammanéret ”Tillbaka till verkligheten” – och minskar fokuset på lågpris.


Ämnen i artikeln:

Elgiganten

Hittills i år (januari-juni) har Elgiganten köpt medieutrymme för 242,7 miljoner kronor brutto enligt Sifo reklammätningar.

Det gör Elgiganten till den största annonsören bland hemelektronikkedjorna och kan jämföras med Media Markts medieköp för 159,6 miljoner kronor och Sibas medieköp för 67,8 miljoner kronor brutto under samma period.

De nya reklamfilmerna är producerade av Schjærven Reklamebyrå som byggt konceptet kring temat ”tillbaka till verklig­heten”.

Genom att fokusera på hur Elgigantens produkter används i vardagen är tanken att flytta fokus från pris till nytta.

En tydlig förändring i El­gigantens marknadsföring, enligt marknadschefen Eddie Hernandez.

– Hemelektronik får en allt större och viktigare roll i vår vardag, framför allt gör den vår vardag enklare, säger han.

Jessica Wallin, pr- och kommunikationschef på Elgiganten, utvecklar resonemanget:

– Tidigare har vi fokuserat väldigt mycket på produkt och pris. Rent försäljningsmässigt är det effektivt, men ganska opersonligt, säger hon.

Hon poängterar att pris även i fortsättningen kommer vara en viktig del av kommunikationen, men att Elgiganten också ska kommunicera nyttan med de produkter som säljs.

– Vi vill också bli mer personliga och det tycker jag är något vi har lyckats med i de här film­erna. De väcker känslor och jag kan känna igen mig själv i dem. Jag känner värme och glädje, säger Jessica Wallin.

– Den enorma konkurrensen gör att vi hela tiden måste synas och höras.

Arbetsgrupp

Projektledare: Bente Valøy

Art director: John Draleke

Copywriter: Jon Erik Skiælder

Byråproducer: Gard Andreassen och Fredrik Kiøsterud

Filmbolag: Sheriff Film Company

Regissör: Tor Eindstabland

Producent: Eivind Sæther

Dante Thomsen

Ämnen i artikeln:

Elgiganten

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.