Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag30.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Egmont delar sin webbredaktion

Publicerad: 9 December 2014, 22:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:18

Egmont organiserar om för att stärka den digitala annonsaffären. Webbredaktionen delas upp i ett manligt och ett kvinnligt segment.


Ämnen i artikeln:

Egmont

I stället för separata webb­redaktioner för varje varumärke samlar Egmont alla webbredaktörer i en gemensam organisation, med både reportrar och annonssäljare.

– Vi kommer ha en organisation med omkring 30 medarbetare som ska arbeta med utgångspunkten att annonsören är i fokus, säger John Severinson.

Det innebär att varumärkena på webben delas upp i två olika delar, baserat på Egmonts viktigaste målgruppssegment ur ett annonsörsperspektiv – specialintresserade män och mogna kvinnor.

På så sätt hoppas Egmont kunna paketera de digitala titlarna på mer attraktiva sätt för annonsörerna, och hitta nya sätt att sälja annonser på nätet.

– Vi går från varumärkestänk till ett målgruppssegmenterat tänk. Fokus är att få upp vår förändringstakt så att vi blir bättre anpassade efter marknadens behov, säger John Severinson.

– Den digitala annonsmarknaden har mognat och i dag går det att börja tjäna pengar på nätet om man konkurrerar på rätt villkor. Vi har goda förutsättningar eftersom vi har varumärken och miljöer som läsarna trivs i, fortsätter han.

En av de viktigaste målsättningarna med omorganisationen är att få redaktion och annonsförsäljare att arbeta närmare varandra än vad de gör i dag.

– Vi hoppas att detta ska skapa större spelrum för webbredaktionen att testa nya saker och hitta nya lösningar. Dels i samarbete med annonsavdelningen, men även när det gäller innehåll och satsningar på att sprida journalistiken i sociala medier.

De båda webbredaktionerna kommer att ha varsin digital förlagsredaktör som huvudansvarig.

Till det manliga segmentet, där bland annat King och Egmonts bil- och tekniktitlar ingår, har Thomas Eriksson, senast från Schibsteds nyhetssajt Omni, värvats. Egmont letar fortfarande efter en förlagsredaktör till det kvinnliga segmentet, med varumärken som Hemmets Journal och Får jag lov.

Av de 30 medarbetare som ska jobba i den nya webborganisationen kommer de flesta från andra positioner inom Egmont. En handfull nyrekryteringar är dock aktuella till helt nya tjänster.

Utöver Thomas Eriksson och ytterligare en digital förlags­redaktör ska bland annat en mobilspecialist värvas.

Parallellt med förändringarna av den digitala annonsaffären pågår ett arbete för att förstärka intäkterna från läsarna.

– Tidnings­läsandet upptar en allt mindre andel av mediedygnet. Därför behöver vi hitta andra sätt än pappersläsande för att få en bättre balans. Det kan till exempel handla om digitala tjänster med koppling till våra varumärken, säger John Severinson.

Egmont delar upp webbredaktionen i ett manligt och kvinnligt segment.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Egmont

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.