Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag23.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Efterfrågan på nätets premiumformat ökar

Publicerad: 24 November 2010, 07:35
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:29

Det finns inget utrymme för några större prisförändringar på mediesajternas standardbanners. Men sajterna kompenserar med premiumformat och exklusiva lösningar.


De flesta av de största sajterna har justerat bruttopriserna på sina standardformat under året, och har inga planer på att ändra prislistan vid årsskiftet.

Däribland Expressen.se, Dn.se och E24.se, som sedan förra året har en säsongsanpassad prislista med lägre bruttopriser under sommar och jul.

– Jag tror inte på några stora generella ökningar under 2011. Webben är inte som tv, det blir inte brist på utrymme, säger Emma Cedell, chef för digitala medier på Mindshare.

Däremot ökar köparnas intresse för premiumformat, webb-tv och exklusiva lösningar.

Aftonbladet har kunnat höja priserna på sin ”outsider”-banner och i Sportbladet under året på grund av ökad efterfrågan, och antalet takeovers på de största sajterna har ökat markant under hösten.

– Köparna är redo att betala mer för format som är integrerade i det redaktionella materialet, och för annonser som är mycket ”inscreen”, säger Emma Cedell.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.