Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag30.03.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Efter Samsungs mobilkatastrof med Galaxy Note 7: "Tydlig nedgång i buzz"

Publicerad: 15 September 2016, 09:20
Uppdaterad: 15 September 2016, 09:38

I flera veckor har nyheten om Samsungs återkallelse av mobiltelefonen Galaxy Note 7 cirkulerat i medier. "Vi ser en tydlig negativ nedgång, framförallt när det kommer till buzz", säger Fredrik Molin produktchef för Brand Index hos Yougov.


Ämnen i artikeln:

Samsung

Den 2 september meddelade Samsung att man stoppar försäljningen av alla Galaxy Note 7 efter att flera telefoner fattat eld.

2,5 miljoner av de redan sålda mobiltelefonerna återkallades.

Beskedet kom bara två veckor efter att telefonen lanserades.

Under fredagen uppmanade även telefonjätten sina kunder att genast stänga av mobiltelefonerna och lämna tillbaka dem.

Yougov som genomför varumärkesundersökningar har sett en nedgång för Samsung när det kommer till "buzz", sedan Samsung meddelat sina kunder om det allvarliga problemet.

– Baserat på våra globala mätningar så ser vi en tydlig negativ nedgång, framförallt när det kommer till "buzz". I Sverige har nyheten däremot haft mindre effekt, förändringarna vi ser där faller inom ramarna för standardvariationer, säger Fredrik Molin produktchef för Brand Index hos Yougov till Dagens Media.

Dagens Media har sökt Samsung för en kommentar.

Om buzz

Internationella undersökningsföretaget Yougov genomför löpande mätningar och undersöker och listar bland annat vilka svenska varumärken som det pratas mest positivt om, alltså varumärkets buzz.

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Samsung

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.