Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Strategi och analys

Efter NRJ – SBS Radio stuvar om på ”The Voice”

Publicerad: 24 April 2012, 21:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:24

SBS Radio lyckades vid årsskiftet snuva konkurrenten MTG Radio på den franska jätten NRJ. Men nytillskottet i portföljen innebär samtidigt att förändringar väntar inom SBS Radio, främst på The Voice.


Ämnen i artikeln:

SBS RadioSBSMTG RadioNRJ

MTG Radio och NRJ har samarbetat i sju år, men vid årsskiftet valde stationen istället att skriva avtal med SBS Radio. Det innebär att SBS nästa år också förfogar över NRJ:s 20 sändningstillstånd, vilket gör att 74 av landets 103 sändningstillstånd nu ligger hos SBS Radio, ett förhållande som MTG har anmält till konkurrensverket.

När MTG och NRJ skrev sitt avtal 2004 var kravet från NRJ att MTG skulle lägga ned stationen Power Hit Radio, vars utbud ansågs ligga för nära NRJ:s eget. I dag är The Voice en direkt konkurrent till NRJ, och medan NRJ sänds i tre städer sänds The Voice bara i Stockholm. Men enligt Staffan Rosell, vd på SBS Radio, riskerar inte The Voice att gå samma öde till mötes som Power Hit Radio.

– Nej, vi har dragit lärdomar av MTG Radio och kan konstatera att det de gjorde inte var direkt superlyckat. Vår filosofi är att låta alla blommor blomma.

Hur ska ni göra det?

– Vi kommer att titta på exakt vilken profil de olika kanalerna ska ha när NRJ kommer in och det gör vi genom att skruva på programmering och musikläggningen. Ambitionen är att varje kanal ska bli så stark som möjligt.

Så du kan garantera att inga kanaler kommer att läggas ned?

– Ja, alla kanaler kommer att bli kvar.

Att värva över NRJ från konkurrenten MTG Radio är inte bara en fjäder i hatten för SBS Radio, utan betraktas som en språngbräda mot ett ännu starkare grepp om den svenska radiomarknaden.

– Det går inte att överskatta betydelsen av den här affären. Tillsammans med NRJ kan vi ta än fler marknadsandelar, säger Staffan Rosell.

News Pilot


Ämnen i artikeln:

SBS RadioSBSMTG RadioNRJ

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.