Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Strategi och analys

”Efter jag rakat håret vände allt”

Publicerad: 26 september 2012, 08:55
Uppdaterad: 6 december 2015, 13:43

Reklamveteranen Fredrik Jerlov har tänkt om. Med egna byrån Truth vill han tvinga kunderna att lyfta fram sina svagheter. "Kunderna bryr sig inte om hur bra du påstår att du är", säger han.


KD

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se


Hösten 2010 sålde Fredrik Jerlov sin reklambyrå Jerlov Communication, som han startade 1989, till Cordovan.

Kort därefter lämnade han byrån helt och hållet.

– Först kändes allt positivt med Cordovan, men efter hand märkte jag att min personlighet inte riktigt stämde överens med deras affärsidé, säger Fredrik Jerlov.

När chansen kom att öppna en ny byrå på egen hand, tog han den och drog igång Göteborgs­baserade kommunikationsbyrån Truth tillsammans med entreprenören Stellan Löfving.

– Jag älskar reklambranschen, men jag kände ett behov av att förnya och utveckla mig. Om jag skulle fortsätta i branschen var jag tvungen att hitta en ny strategi, säger Fredrik Jerlov.

Arbetet i den nya byrån utgår från att sociala medier är en naturlig del av tillvaron för företag och konsumenter i dag. Marknadsförare måste anpassa sig och prata med kunderna på samma sätt som de pratar med varandra i sociala medier.

– Schabloner och klyschor fungerar inte längre. Kunderna bryr sig inte om att du berättar för dem vad du är bra på, det är en hygienfaktor, säger Fredrik Jerlov.

Byrån döptes till Truth, för att det är det budskap han vill sprida.

– Jag kommer upprepa med en dåres envishet att ett företags styrkor hittas i dess svagheter. Genom att berätta vad ens svagheter är, och därmed vad man vill bli bättre på, väcker man både intresse och sympati.

Han jämför med när han själv började tappa håret.

– Jag hade varit väldigt stolt över mitt hår, och när det började falla av gjorde jag allt för att dölja det. Det var inte en kul fas i mitt liv. Så en dag kom min kollega Carl Unger med en rakapparat, och när jag väl rakat av mig håret vände allt igen. Man ska våga visa sina svagheter.

Att övertyga kunderna om det visade sig dock vara svårare än han först hade räknat med. Det tog ett tag innan de första vågade hoppa på tåget.

– Intresset är stort och vi har märkt att många gillar hur vi tänker. Men paketeringen och kommersialiseringen av vårt erbjudande har varit svårare än jag trodde och där har vi en del kvar att göra, säger Fredrik Jerlo­v, och fortsätter:

– Jag startade inte Truth för att bli en av många reklam­byråer på marknaden. Jag vill ifrågasätta branschnormerna.

Den strategin genomsyrar även rekryteringarna till byrån. Bland medarbetarna finns bland annat en författare och en graffiti­konstnär.

– Jag letar inte folk på Berghs, utan har samlat folk som tror på samma sak som jag. Två personer har nyligen fått lämna byrån, eftersom vi märkte att vi höll på att bli för produktionstunga. Vi ska vara en tänkande byrå.

Ett drygt halvår efter starten har Truth, enligt Fredrik Jerlov, ett tiotal kunder, och ett break­even-resultat. Nästa kvartal blir det vinst, säger han.

Kunderna finns bland annat inom livsmedels- och finanssektorn, men vilka de är har byrån beslutat att inte offentliggöra.

– Vi har märkt att företag som upplever att de har blivit misshandlade i medierna söker sig till oss. Vår retorik passar dem, säger Fredrik Jerlov.

Fredrik Jerlov

Ålder: 49 år.

Bor: Brottkärr utanför Göteborg.

Familj: Fru och 2 barn.

Inkomst: 520 700 kronor (taxeringsåret 2011).

Karriär: Egen företagare. Startade Jerlov Communikation och Truth 2011.

Det visste du inte: "Basist i Sveriges sämsta rockband. Historienörd med gott öga till General Patton. Liberalradikal med förflutet i Kulturnämnden. Och snällare än jag ser ut."

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev