Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag29.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

E-handeln växer explosionsartat

Publicerad: 19 Januari 2011, 08:05
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:25

Sveriges e-handlare ska slåss om över 26 miljarder kronor i år, men långt ifrån alla företag ser till att fånga upp köpsugna online-besökare med rätt tjänster och marknadsföring.


Vi spenderar allt mer pengar online och Handelns Utredningsinstitut har ingen avmattning i sikte. Nästan varannan bok köps numera på nätet och bortåt 15 procent av klädförsäljningen sker online. Hemelektronik är den största kategorin räknat i pengar.

– Det har varit en explosion på senare år. Folk känner sig trygga med betalningen och företagen har fått ordning på sina leveranser, säger Jessica Lindblom, analytiker på HUI.

Trots den växande köpviljan online är det många företag som inte utnyttjar försäljningsmöjligheten när de väl lockat besökare till sina digitala tjänster med hjälp av marknadsföring.

– Att optimera kampanjer och investera i att driva trafik är jätte viktigt, men en del annonsörer försummar tyvärr de egna kanalerna. Där finns den största potentialen. På lång sikt går det att sänka sina medieinvesteringar något om konverteringsgraden ökar, säger Kristina Carlsson, chef för MEC Interaction.

Rådet är att förbättra tjänsten där folk lämnar den och att hela tiden passa på att presentera relaterade produkter. En förenklad intresseregistrering och erbjudanden via webben eller mobilen kan göra besökarna lojalare.

– Det finns ett antal kunder som skulle få bättre försäljning om de använde samma budskap i alla sina kommunikativa enheter inklusive sajten, säger Jimmy Rodhelind, chef för digitala medier på Mediacom.

HUi:s E-Barometer visar att sökordsoptimering, nyhetsbrev och marknadsföring på sök- och prisjämförelsesajter är de viktigaste marknadsföringsmetoderna.

Sociala medier och direktreklam betyder mer för försäljningen än tv- och radioreklam. Två av fem e-handlare har en strategi för sociala medier. Det rimmar väl med att över en tredjedel av konsumenterna har inspirerats till köp i just sociala medier.

– Konkurrensen i sociala medier har helt klart ökat, men särskilt små nischade företag har mycket att vinna på att engagera kunder med ett personligt tilltal, säger Linda Hedström, e-handelsansvarig på Svensk Handel.

Mobila plattformar spelar också en allt större roll inom e-handeln. Flera företag manar till köp via mobilen och ger mobila rabatter, ibland kopplat till positioneringstjänster.

 – I mobilen är smidighet extra viktigt. Flera stora aktörer missar att lägga köpfunktionaliteten i appen istället för att länka vidare till webbsajten, säger Linda Hedström.

Synnöve Almer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.