Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Strategi och analys

Dystra siffror från TS

Publicerad: 13 Mars 2012, 22:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:28

Tidskriftsförlagen kan inte värja sig längre. Läsarna varken köper eller prenumererar på tidskrifter i samma utsträckning som tidigare, vilket gör att upplagorna faller. Allra mest tappar IDG.


Ämnen i artikeln:

Forma Publishing GroupBonnier PublicationsAlbinsson SjöbergAller MediaEgmont TidskrifterBonnier TidskrifterPlaza Publishing GroupIDGLRF MediaTalentum

Dagens Media har med hjälp av den senaste TS-mätningen kartlagt hur tio av Sveriges tidskriftsförlags upplagor har förändrats det senaste året.

Kartläggningen visar att förlagen både tappar intäkter i form av fullt betalande prenumeranter, och även att lösnummer­försäljningen viker.

Värst drabbat är IDG, vars sex titlar som mäts i TS tillsammans tappar 11 procent av upplagan. De fullt betalande prenumeranterna minskar med 16 procent och lösnummerförsäljningen med 24 procent.

Men det bekymrar inte IDG:s vd Christer Björkin.

– Vi når fler läsare än någonsin i och med den digitala omvandlingen. Det viktiga för oss är den totala räckvidden och där går det bra, säger han.

Gör inte upplagetappet att ni förlorar intäkter?

– Vi har försökt bygga bort oss från beroendet av papperstidningen. För Computer Sweden har vi till exempel ett erbjudande där läsarna betalar för tillgången till varumärket och dess produkter, och inte bara för papperstidningen.

Enligt Ulrika Jangblad, printchef på OMD, så beror den nedgång vi ser nu inte på konjunkturen, utan snarare på att läsarnas beteende förändrats, där man i större utsträckning hittar informationen i andra kanaler än papperstidningen.

– Alla digitala kanaler har verkligen slagit igenom, och det gör det tufft för många förlag, säger Ulrika Jangblad.

LRF Media aviserade nyligen att bolaget ska spara 40 miljoner kronor, bland annat genom att kapa bort cirka 35 tjänster. Den vikande lösnummerförsäljningen anges som en orsak till sparpaketet – LRF Medias titlar tappade förra året 12 procent av lösnummerförsäljningen, enligt TS.

Även Egmont Tidskrifter tappade 12 procent av lösnummerförsäljningen förra året.

– Det är bekymmersamt om lösnummerförsäljningen går ner, exempelvis eftersom det är en typ av marknadsföring i sig och ett sätt att få in nya prenumeranter, säger Per Kjellander, vd på Egmont Tidskrifter.

Han berättar att upplage­tappet beror på tre faktorer:

* Digitaliseringen

* Ökad konkurrens om läsarnas tid från andra medieslag

* Ökad konkurrens på tidskriftsmarknaden

Även Ulrika Jangblad ser den ökade konkurrensen på marknaden som en förklaring till att tidningarna tappar i upplaga.

– Överlag är det trångt i tidningshyllan och då blir det lösnummerförsäljningen som får dra på foten. Då är det viktigt att jobba med prenumerationsstocken där man säkrar intäkterna, säger hon.

Och frågan är så klart hur stort tapp förlagen mäktar med.

– Magasin kommer alltid att efterfrågas, men jag tror inte att vi kommer att se samma uthållighet framöver. Förlagen kommer att kräva lönsamhet lite snabbare, vilket gör att det blir fluktuation på marknaden, säger Ulrika Jangblad.

I slutändan anser Per Kjellander att det dock handlar om att göra bättre magasin för att behålla läsarna. Och liksom förlagen har gjort de senaste åren så får man hitta intäkter även på andra håll, från event, bokutgivning, resor, oneshots och liknande.

– Det är ett konstant arbete. När det gäller befintliga tidningar jobbar vi bland annat med omslagen för att bli ännu mer säljande, vi testar olika kampanjer och erbjudanden och jobbar på att optimera utstyrningen, säger han.

Bonnier Publications

Ger ut titlar som: Digitalfoto, Illustrerad Vetenskap.

Totalt 9 titlar i TS.

Vi i Villa, den största titeln, omsatte 129 miljoner kronor 2011 – en ökning på 23 procent.

Bonnier Tidskrifter

Ger ut titlar som: Amelia, Veckans Affärer, Teknikens Värld och Damernas Värld.

Totalt 23 titlar i TS.

Lade hösten 2011 ned titlarna Laga Lätt, Yourlife och Laser.

Egmont Tidskrifter

Ger ut titlar som: Classic Motor, King, Hemmets Journal och Vagabond.

Totalt 17 titlar i TS.

Släppte i förra veckan första utgåvan av nya gör det själv-tidningen MbyM.

Lade hösten 2011 ner storsatsningen Blossom Magazine.

Forma Publishing Group

Ger ut titlar som: Hus & Hem, Icakuriren och Leva PS.

Totalt 7 titlar i TS.

Ägs av Hakon Invest som planerar att sälja bolaget.

Talentum

Ger ut titlar som: Affärsvärlden och Ny Teknik.

Totalt 6 titlar i TS.

I slutet av januari lades ett spar­paket på 40 miljoner kronor för verksamheterna ?i Finland och Sverige.

Albinsson & Sjöberg

Ger ut titlar som: 4 Wheel Drive, Bilsport och Traktorvärlden.

Totalt 11 titlar i TS.

Lade i slutet av 2011 ned tidningen Gatbilar på grund av vikande försäljning.

Plaza Publishing Group

Ger ut titlar som: Hem Ljuva Hem, Plaza och Tove Älskade Hem.

Totalt 7 titlar i TS.

Bytte i december 2011 namn på titeln Tove Hem & Trädgård till Tove Älskade Hem.

IDG

Ger ut titlar som: Computer Sweden och Miljöaktuellt.

Totalt 6 titlar i TS.

I februari köpte Upphandling24 den enda konkurrenten Anbudsjournalen.

Aller Media

Ger ut titlar som: Café, Se & Hör, Fiskejournalen och Må Bra.

Totalt 22 titlar i TS.

Redovisade in bästa rörelsevinst någonsin 2010/2011 och landade på 135 miljoner kronor. I Norge ska dock koncernen spara 80 miljoner kronor.

LRF Media

Ger ut titlar som: Lantliv, Boggi och Minnenas Journal.

Totalt 14 titlar ?i TS.

Aviserade i slutet av februari ett sparpaket på cirka 40 miljoner kronor.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev