Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag30.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Dyra annonser i Ipad

Publicerad: 19 Januari 2011, 07:48
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:24

Dagspressen lägger sig på en hög prisnivå i läsplattorna, både vad gäller annons och prenumerationer. ”Så länge de inte kan visa på räckvidd är det orimligt”, säger Malin Asp Helldin, printchef på MEC.


Dagspressen har fått hård kritik för att priset för tidningarna i läsplattor är alldeles för högt.

– Tidningarna försöker ta bra betalt för att se hur betalningsviljan ser ut, men jag tror att de kommer att sänka med tiden, säger Malin Asp Helldin.

Även annonspriserna skjuter i höjden, säger hon. Eftersom tidningarna ännu inte har någon räckvidd att visa upp blir det skyhöga kontaktkostnader.

– Jag förstår att tidningarna försöker ta betalt, men samtidigt går priset säkert att förhandla.

Även Raoul Grünthal, koncernchef för Schibsted Sverige, är kritisk till dem som utmålar Ipad som tidningarnas räddning:

– Jag välkomnar att branschen nu bestämt sig för att ta betalt. Men de som tror att man bara kan leva på att sälja innehåll i framtiden tror jag har fel.

Istället säger Raoul Grünthal att det är en mix av nya affärsmodeller som är lösningen.

Bonnierägda Sydsvenskan har än så länge valt att inte sälja några regelrätta annonser, istället säljer man ambassadörsskap. För 100 000 kronor får en annonsör synas i läsplatteutgåvan ett år.

– Det har gått väldigt bra, säger Anders Olofsson, digital utvecklingschef på Sydsvenskan.

Sydsvenskan ger ännu inte läsarna möjlighet att prenumerera på tidningen i läsplatta, men när prenumerationslösningen är på plats ska tidningen börja sälja traditionella annonser.

Anders Olofsson tror att det till en början mest blir statiska annonser, trots de interaktiva möjligheterna.

– Vi tycker inte att man ska vräka på med en massa effekter bara för att man kan. Dessutom hävdar vissa att statiska annonser fungerar väldigt bra i Ipad.

Tvärt om, anser Niklas Silow, affärsområdeschef för Aftonbladet Mobil:

– Vi vill ha en viss höjd på annonserna så att de inte blir platta utan utnyttjar läsplattornas möjligheter, säger han.

Han vill dock inte avslöja några priser:

– Vi säljer inte på räckvidd, det här är imageannonsering. Därför förhåller vi oss inte till vanliga printpriser.

Det gör däremot Dagens Nyheter. Tanken är att annonsörerna ska köpa både och. En platt annons för läsplattan kostar exempelvis 20 000 kronor utöver printpriset. Det dyraste formatet, där annonsören kan bädda in film eller bildspel, kostar 100 000 kronor brutto i veckan.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.