Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Strategi och analys

Dubbel seger för norrländska Heja!

Publicerad: 19 Mars 2013, 22:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:50

En dörrknackande turné i den norrländska glesbygden och en konsert skapad av brandvarnare ledde till dubbelvinst i årets Gyllene Hjulet.


Ämnen i artikeln:

LänsförsäkringarGyllene HjuletSponsrings- och eventföreningen

I Västerbotten brinner i snitt mer än ett hem per dag. Det var utgångspunkten för Länsförsäkringar Västerbottens kampanj ”Nu brandsäkrar vi Västerbotten”.

Genom en omfattande eventturné, en integrerad kampanj och en unik brandvarnarkonsert lyckades man, i samarbete med byråerna Heja!, John Doe Worldwide och Racer (numera Plakat) öka västerbottningarnas medvetenhet om brandsäkerhet och brandskydd från 36 procent till 53 procent.

Att man lyckats skapa intresse kring en fråga som sällan skapar engagemang föll Gyllene Hjulets jury i smaken, och ledde till första pris i kategorierna Årets event business to consumer och Årets mest kreativa lösning, för brandvarnarkonserten.

– Det som har lett fram till resultatet tror jag dels är att vi har jobbat i ”brandteam” och jobbat ihop sedan dag ett. Dels att det är en fullt integrerad kampanj, säger Mattia­s Önell, vd på event- och sponsringsbyrån Heja!

Den första delen i eventet var en turné i Västerbotten för att nå kunderna, som också är ägare till bank- och försäkringsbolaget.

– Tanken var att på riktigt träffa folk, så vi åkte ut i urskogarna och knackade dörr runt i stort sett hela Västerbotten, och berättade om brand­säkerhet, säger Mattias Önell.

Del två var att få fler att se efter så att deras brandvarnare fungerar.

– Alla vet att man ska ha en brandvarnare, men få vet om den fungerar. Det började som en galen idé: Skulle man kunna göra musik med brandvarnare? Sen tog vi kontakt med Anders Lind, som är en känd tonsättare i Umeå, och han fick fria tyglar, berättar Mehrmaz Bejne, projektledare på John Doe Worldwide.

Anders Lind skruvade isär brandvarnare och skapade ett verk utifrån ett membran. I samarbete med Norrlandsoperans symfoniorkester höll man sedan två konserter under namnet ”Firealarms and orchestra”. Kampanjen väckte stor uppmärksamhet i medier runtom i Sverige, bland annat i TV4:s ”Nyhetsmorgon”, Metro, SVT och Västerbottens-Kuriren.

– Det här är nog det mest spännande projekt jag har varit med på. Vi fick folk att börja prata om brandsäkerhet. Det var ingen människa i Umeå som inte visste att konserten skulle äga rum, säger Mehrmaz Bejne.

Mikael Isaksson, projektledare på Länsförsäkringar Västerbotten, blev positivt överraskad över kampanjen.

– Brandvarnarkonserten var en lysande idé. Ska jag vara ärlig var jag lite emot i början, men det visade sig inte vara så dumt. Det handlar om tunga ämnen – bränder och skador – som man inte vill ta till sig, men vi har lyckats nå nya målgrupper.

Motiveringarna

ÅRETS  EVENT B2C

Juryns motivering: Att skapa medvetenhet om brandsäkerhet är en rykande fråga. Med tydligt budskap, gediget arbete och förankrad kampanj där möten är navet överträffas satta mål när insikt kring brandsäkerhet når win-win-win. Vi älskar detta event som på ett innovativt sätt skapar intresse kring en fråga som sällan skapar engagemang. Ljuv musik uppstår i tonsäker kampanj när Västerbotten brandsäkras.

Övriga nominerade:

Are you worthy? – Jung relations

Let’s celebrate thanksgiving – V&B Change och Royce

Vem bryr sig? – Försvarsmakten, B-Reel, Atomgruppen och DDB Stockholm

Walls by Phillips – TP Vision/Philips TV, Brand Echo och DBY

ÅRETS MEST KREATIVA LÖSNING

Juryns motivering: Att skapa medvetenhet om brandsäkerhet är en rykande fråga. Med tydligt budskap, gediget arbete och förankrad kampanj där möten är navet överträffas satta mål när insikt kring brandsäkerhet når win-win-win. Vi älskar detta event som på ett innovativt sätt skapar interesse kring en fråga som sällan skapar engagemang. Ljuv musik uppstår i tonsäker kampanj när Västerbotten brandsäkras.

Övriga nominerade:

Going home to fashion – Stockholms Visitors board och Visit Sweden

H&M Home dollhouse – Knock

Ipad Act – Stockholm business region och Step2 Communication

Vasaloppshälsningen – Alecta

Uppdragsgivare: Länsförsäkringar Västerbotten

Byråer: Heja!, John Doe Worldwide, Racer (numera Plakat)

Uppdragsgivare: Länsförsäkringar Västerbotten

Byråer: Heja!, John Doe Worldwide, Racer (numera Plakat)

Ylva Larsson

ylva.larsson@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.