Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

”Du måste ha en företagsbok på kinesiska”

Publicerad: 28 September 2009, 14:02
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:13

De svenska storföretagen vill tjäna miljarder på Kinas exploderande marknad. Men stora kulturella skillnader gör att hindren är stora. Det är ”vilda östern” där borta, säger Birgitta Ed, delägare i pr-byrån Springtime.


De svenska företagens lämmeltåg till Kina betyder klirr i kassan för de pr-byråer som lyckas positionera sig som ledande på området.

Sveriges största pr-byrå Kreab har haft kontor i Peking sedan 1991. Byrån har i och med samgåendet med Gavin Anderson nu även kontor i Hong Kong.

Byråns högste chef, Richard Constant, har sagt att Kina är en av byråns främsta prioriteringar för dess globala satsning.

– Kunderna är både företag som ska in på marknaden och företag i Kina, säger Charlotte Erkhammar, vice vd på Kreab Gavin Anderson, och nämner Scania som ett exempel.

Ibland kan uppdragen gälla tämligen enkla saker.

– Scania hjälpte vi bland annat med att göra en företagsbok, säger Charlotte Erkhammar, och förklarar vidare:

– Ska man vara ett företag att räkna med i Kina måste man ha en bok på kinesiska om företagets historia. Det är otroligt viktigt.

Medierelationer, kulturella frågor och myndighetskontakter är andra områden som Kreabs nordiska Kina-kunder efterfrågar.

– Vi har medarbetare på hög nivå som kan det politiska etablissemanget i Kina. Det är inte lätt för företag som kommer utifrån att hitta rätt.

Springtime är en av de svenska byråer som satsat hårdast på att profilera sig som Kina-experter. Bland annat har byrån gett ut ”Catching up fast”, en 133-sidig bok om pr- och marknadsföring i Kina. Byrån har även tryckt upp små turistguider i fickformat till Peking och Shanghai.

Birgitta Ed är delägare i Springtime och har bott i Kina i flera år. Hon ser ett växande intresse från svenska företag.

– Kina är en av de mest spännande och snabbast växande marknaderna i världen. Om du vill vara världsledande inom ett fält om tio år måste du vara minst trea i Kina i dag, säger hon, och tillägger en rejäl pekpinne:

– Kina är också världens största diktatur, vilket ställer höga krav på dem som vill göra affärer där.

Vad företag behöver hjälp med av pr-byråer i Kina skiljer sig markant från en pr-konsults vardag i  Sverige.

Affärer och politik, speciellt på lokal nivå, är mycket tätt sammanflätade. Mutor är vanligt förekommande och utgör ett ständigt smörjmedel i den kinesiska enpartistaten.

– Ska du lyckas i Kina måste du som företagare förhålla dig till det, säger Birgitta Ed, och nämner det svenska industriföretaget Bulten som ett varnande exempel.

Bolaget, som hade funnits i Kina sedan början av 1990-talet, hade precis fått en ny vd och skulle expandera. En tomt köptes där en ny fabrik skulle byggas.

Men det kinesiska byggbolag som skulle bygga fabriken krävde efter en kort tid mutor. Byggbolaget var dessutom i maskopi med Bultens fabrikspersonal och vilda strejker utbröt.

Chefen för fabriken drev även ett privat nattskift på Bultens fabrik, med Bultens personal, men där inkomsterna gick till chefens egna företag.

Vd:n Ryszard Cienciala, som vägrade betala mutor, trakasserades och tvingades anlita en privat säkerhetsvakt. Fabriksbygget stoppades och de kinesiska myndigheterna slog till hårt mot Bulten, som hade tagit saken till en lokal domstol. Bultens tillgångar frystes och företaget dömdes till att betala miljonböter, både till byggbolaget och den korrupta fabrikschefen.

Men för vd:n Ryszard Cienciala hade mardrömmen bara börjat. Han förbjöds att lämna landet.

Endast efter påtryckningar från den svenska regeringen löstes knutarna.

– Om man börjar gräva i svenska företag i Kina kommer man förmodligen att hitta fler ”Bulten-lika” historier. Det är en ”vilda östern-värld” och det finns inget rättssystem i ordets rätta bemärkelse, säger Brigitta Ed.

Cornelia Rudh, chef för Springtimes Peking-kontor, rekommenderar dock inte att företag hemfaller åt att muta sig in i det kinesiska systemet.

– Nej. Men du måste vara förberedd på hur det fungerar. Vi kan hjälpa till med lokala relationer. Du bör även ha en säkerhetskonsult som kan ge råd om vad du bör och inte bör göra, säger hon.

Även Birgitta Ed betonar vikten av att man som västerländskt företag behåller sina kärnvärden och värderingar intakta.

Om du inte kan stå för att köpa redaktionell uppmärksamhet på din hemmamarknad bör du inte heller göra det i Kina. Detsamma gäller med mutor och andra företeelser som är vardagsmat för kinesiska affärsmän, men som är oacceptabelt och sannolikt leder till åtal i Sverige.

– Ditt varumärkeslöfte måste se likadant ut överallt i världen, säger Birgitta Ed.

Hon får medhåll av Bo Albertsson, vd för Hill & Knowlton, som tycker att svenska företag har ett ansvar i Kina.

– Svenska företag har svenska värderingar. Det är viktigt att de fortsätter att vara svenska även när de agerar internationellt. På så sätt kan de även agera som förändringsagenter i sitt segment.

Birgitta Ed nämner Ikea som ett lyckat exempel.

– På Ikea i Kina står till och med ”hej” när man kommer in. Man har lyckats behålla Ikeas själ och värderingar världen över, även om sortimentet anpassas efter marknaden, säger hon.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.