Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Strategi och analys

”Driver pris – inte kvalitet”

Publicerad: 22 Januari 2013, 22:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:58

Sveriges Mediebyråers vd Staffan Slörner välkomnar auditörernas granskningar, men samtidigt instämmer han i mediebyråernas kritik. "Att jobba med auditörer kräver en del av kunderna", säger han.


Ämnen i artikeln:

Sveriges MediebyråerStaffan Slörner

Den största risken med auditörerna är att de är så tv-tunga, berättar Staffan Slörner.

– Risken är att man driver kunder, byråerna och medierna in i ett prisfokus, snarare än ett kvalitetsfokus. Dessutom blir det en ganska ensidig granskning, eftersom det främst är tv som auditörerna kan, säger han.

Dessutom blir det därigenom ett fokus på tv även i upphandlingar och pitcher.

– Risken är att det är förmedlarrollen som bedöms istället för medierådgivningsrollen, vilket är tråkigt.

Auditörerna jobbar dock på att komma bort från att bara granska tv. Framöver ser Fredrik Kinge, vd på Etat Control, att digitala medier växer hos auditörerna.

– Inom digitala medier har vi en annan typ av leverans eftersom byråerna också är mediesäljare via sina annonsbörser. Då är det svårt för en annonsör att veta vad byråerna har betalat för utrymmet, säger han.

Samtidigt anser Staffan Slörne­r att en duktig reklamköpare ska kunna ha bra koll själv.

– Om man är en stor tv-kund så kan det vara bra med en annan synvinkel, men det är också viktigt att veta hur man ska jobba med en auditör.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.