Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag28.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Drar ner i Skåne – skrotar distribution på bussar

Publicerad: 1 September 2015, 21:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 11:53

Metro vann gratistidningskriget mot Bonnier även i Skåne.Men kort innan Citys nedläggningsbesked sade Metro upp avtalet med Skånetrafiken.– Det har hänt en del sedan beslutet togs, säger Metros vd Leif Eliasson.


Metro vann det stenhårda annonskriget med Bonniers City och Schibsteds Punkt.se som rasade i Stockholm på 00-talet.

En nyckelfaktor i det lär ha varit distributionsavtalet med SL. Det innebar att Metro fick en fördel gentemot konkurrenterna, som tvingades jobba hårdare för att få ut sina exemplar medan Metros tidningar ställdes ut i tunnelbanan av SL.

Nyligen kom också beskedet att HD-Sydsvenskan skrotar City Malmö och City Lund, vilket innebär att Metro blir herre på täppan även i Skåne.

Men på grund av den tuffa konkurrensen valde Metro redan under våren att säga upp sitt distributionsavtal med Skåne­trafiken, som liknade SL-avtalet.

Sannolikt innebär det att upplagan har skruvats ned.

– Vi ser hela tiden över vår distribution och vi har ett mycket kompetent gäng som har till uppgift att trimma det. Bedömningen var att det inte skulle få någon större effekt på läsandet eller för annonsörerna. Vi har kvar annan distribution i Skåne, säger Metros vd Leif Eliasso­n.

I ljuset av Citys nedläggning kan det beslutet dock komma att omprövas av Metro fram­över.

– Det kan vara så att man sätter sig ned med Skånetrafiken igen. Det har hänt en del sedan beslutet togs i våras, säger Leif Eliasson.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.