torsdag9 februari

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Strategi och analys

Dragkampen om de unga ökar

Publicerad: 2 februari 2012, 12:23
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:34

Unga spenderar sina liv i ett ständigt medie- och reklamflöde, som skiljer sig markant från äldre. – Unga är inte reklamtrötta utan reklamfrånvända, säger Anders Hallgren på Ungdomsbarometern.


SA

Synnöve Almer


Även om äldre svenskar knappar in på ungas enorma övertag i digitala medier, så går det långsamt. I senaste Orvesto Konsument, som mäter upplevd mediekonsumtion, spenderade 15–24-åringarna nästan dubbelt så mycket tid på nätet, trots att den dagliga räckvidden inte skiljer sig så mycket. Glappet mellan ungas och hela befolkningens konsumtion av dagspress och tidskrifter växte också marginellt.

– Trenden är att inga medier försvinner, men att konkurrensen om medieminuterna växer, säger Johan Andersson, analytiker på TNS Sifo.

Mönstret i internetkonsumtionen skiljer sig också åt, enligt TNS Sifo. Ungas användning av onlinespel, webb-tv och webb/pod-radio avtar, medan det ökar i hela befolkningen. Däremot växer konsumtionen av videoklipp och sociala medier ordentligt i båda grupperna. Två tredjedelar av de unga uppger att de ofta använder sociala medier, medan andelen är en tredjedel i hela befolkningen.

Pinfärsk statistik från Ungdomsbarometern visar att 95 procent av 15–24-åringarna är med på Facebook. Hälften läser bloggar varje vecka och en av fem bloggar själv.

Trots att unga blir överösta med reklambudskap släpper de gärna in sina favoritföretag. Över hälften följer varumärken på Facebook. Nästan hälften av dem bygger sina egna varumärken genom att visa för andra vilka företag de hör ihop med.

– Unga är inte reklamtrötta utan reklamfrånvända. De blir bättre och bättre på att sålla bort irrelevant innehåll och ägnar varje budskap mindre och mindre uppmärksamhet. Längre format får vika sig för kortare texter och klipp, säger Anders Hallgren, analytiker på Ungdomsbarometern.

Det finns en informationstörst hos unga, men de ställer hårda krav på att företagen erbjuder relevant innehåll för just dem. De är också vana vid att delta och skapa innehåll och de förväntar sig det av företagen.

– För bara tio år sedan byggde fortfarande nästan all marknadsföring på förhållandet mellan en enskild avsändare med mängder av mottagare. I sociala medier är mottagarnas förhållanden till varandra oftast minst lika viktiga, säger Anders Hallgren.

Smartphone-penetrationen bland unga har ökat med 60 procent på ett år och är högre än bland övriga. Det driver på konsumtionen av internet och sociala medier. I slutet av 2011 hade 57 procent av unga en smart mobil, jämfört med 44 procent i åldern 15–74 år, enligt färska siffror från Mediavision.

– Redan i dag tittar över två tredje­delar av de unga med smartphone på rörlig bild. Att läsa nyheter och att spela spel lockar ungefär tre fjärde­delar av gruppen, säger Marie Nilsson, vd på Mediavision.

Mediavision tror på en fortsatt stark smartphone-tillväxt och att ungas mediebeteende kommer att påverkas än mer av det i år.

– Jag använder inte datorn så mycket eftersom jag har min mobil. Jag ser tv när det är mina favoritprogram. Förut såg jag serier på datorn, men nu hinner jag inte det. Jag är inte så intresserad av att läsa utan tittar bara snabbt igenom tidningar och ser på bilder. Jag lyssnar inte så mycket på radio, men lyssnar på musik hela tiden. Och så spelar jag spel på mobilen.

– Jag använder allra mest min Macbook. Jag tittade jättemycket på tv förut, men nu har jag så dåligt utbud och en krånglig box. Jag bygger handdockor och vill hålla på med film så jag läser mycket om det på internet. Jag brukar inte chatta och använda Facebook så mycket, men jag är medlem. Jag läser gärna tidningar. I går köpte jag Aftonbladet. De har ju inte serier på nätet.

– Jag använder Iphone, Ipod och lap top. Jag lyssnar mycket på radio, mest The Voice och ibland Metropol. Jag använder Iphonen för internet. Jag går in på Facebook, Youtube, twittrar och bloggar varje dag. Jag kollar nästan inte på tv längre för det är så dåligt. Jag gillar serier som ”Prison break” och ”Desperate house­wives”. Nu ser jag ”Halv åtta hos mig” och ”Sveriges mästerkock” eftersom det inte finns något annat.

– Jag använder internet allra mest och då framför allt sociala medier, som Facebook och Instagram. Jag använder Facebook mycket mer nu när jag skaffat en Iphone. Jag läser Metro ibland och har prenumererat på Fria Tidningar. Tv kollar jag nästan aldrig för det är så mycket reklam och jag har inte tid med det. Jag ser streamat på internet istället.

– Datorn och internet är centralt för mig. Mejl använder jag mycket. Förut hade jag internet i telefonen, men jag ska nog skaffa en utan för jag sitter så mycket vid datorn ändå. Jag brukar läsa Metro och har haft en prenumeration på DN, men inte nu. Vi har ingen tv hemma i kollektivet. Jag känner inte så stort sug efter tv, men det kan vara kul med radio ibland.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev