Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

DR tappar totalt – ökar hos mediebyråer

Publicerad: 27 Mars 2012, 21:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:28

IRM spår att direktreklam kommer att tappa 2,8 procent av intäkterna i år.


Ämnen i artikeln:

IRMSveriges Mediebyråer

Investeringarna i direktreklam har under 2000-talet pendlat mellan 3,1 miljarder kronor år 2000 till förra årets 4 miljarder kronor. Som mest nådde investeringarna i direktreklam upp till 4,5 miljarder kronor, vilket skedde 2006, enligt IRM.

Men efter två år av marginella ökningar spår nu IRM att investeringarna i direktreklam minskar med 2,8 procent i år, vilket är mer än vad marknaden totalt sett spås tappa. Det skulle innebära att de totala investeringarna i direktreklam landar på 3,9 miljarder kronor i år.

Samtidigt ökar investeringarna i direktreklam via medie­byråerna. Enligt Mediebyråbarometern var dr och annonsblad den kanal som ökade allra mest förra året. Totalt förmedlades dr/annonsblad för 561 miljoner kronor via Sveriges Mediebyråers medlemmar förra året, vilket är en ökning på hela 44 procent.

Mediebyråernas andel av direktreklamen är dock liten, vilket gör att den procentuella ökningen blir väldigt stor.

– Men vi ser att fler och fler kunder låter mediebyråerna ta hand om direktreklamen, tidigare har många gjort det själva eller så har det gått via dm-byrån, säger Staffan Slörner, vd på Sveriges Mediebyråer.

Det gör att annonsörerna får ett bättre helhetsgrepp om sin kommunikation. Och effekter och budget för hela mediemixen blir tydligare, säger Staffan Slörner.

– Annonsörerna får också möjlighet att ställa olika medier mot varandra i sin medie­plan.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

IRMSveriges Mediebyråer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.