Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag27.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Dold budgetbomb kan förändra SVT i grunden

Publicerad: 10 November 2015, 22:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 20:22

En revolution för SVT döljer sig i regeringens höstbudget, skriver Dagens Medias Erik Wisterberg.


Debatten om public service är glödhet. Mycket talar för att striden om SVT:s och SR:s inverkan på mediemarknaden bara har börjat.

I England pågår ett öppet krig om nästa sändningstillstånd för jättebolaget BBC. Många vill se ett smalare uppdrag.

I Sverige skriker de kommersiella mediebolagen sig hesa om public service som ett slags jätten glufs-glufs, som utan att behöva tänka på intäkter fritt kan laborera med sitt innehåll på de digitala plattformarna.

Jag kan på ett sätt förstå dem. Deras intäkter krymper år för år. Public service har, via årliga uppräkningar, sett sina intäkter öka med 15 procent sedan 2010 (se grafiken).

Men faktum är att SVT:s handlings­utrymme i praktiken är kraftigt begränsat på grund av sändningstillståndets grundbult: Det utgår från traditionella tv-sändningar.

SVT, SR och UR har sina uppdrag definierade i sändningstillstånden som gäller för marknätet. De ska också göra sin kärnverksamhet ”tillgänglig på olika distributionsplattformar” och får bedriva kompletterande verksamhet som ”utgår från och har koppling till” kärnverksamheten.

När sändningstillståndet går ut i slutet av 2019 kan regeringen sätta ned foten kring SVT:s roll i det svenska medielandskapet. Kulturminister Alice Bah Kuhnkes förklaring till att public service undantogs från den pågående och efterlängtade medieutredningen var att en egen utredning ska göras inför det nya sändningstillståndet.

Det har – på gott och ont – tolkats som att SVT inte ska förändras innan dess. Det är helt fel.

I regeringen Löfvens höstbudget (den första som har möjlighet att gå igenom i riksdagen) döljer sig en mediebomb av rang.

På sidan 39 finns en passus som gått de flesta förbi.

2013 ville oppositionen se till att SVT även kan räkna in den digitala verksamheten för att fullgöra sitt uppdrag. Då kom tillkännagivandet från riksdagen som slog fast att regeringen skulle låta public service-bolagen ”i praktiken få tillgodoräkna sig verksamhet på internet som en del av public service-uppdraget”.

Bakom beskedet fanns motioner från den dåvarande oppositionen S, V och MP, som drev saken i en riksdagsdebatt. Alliansen kämpade emot.

– Allt fler program finns exklusivt på webben. Risken är att det ställer många utanför, och det är inte i linje med principen att public service ska nå hela landet, sade den dåvarande kultur­ministern Lena Adelsohn Liljeroth, enligt SVT:s interntidning ”Vi på TV”.

Nu sitter de rödgröna i förarsätet. Höstbudgeten är regeringens första som, trots att decemberöverenskommelsen är död, ser ut att kunna klubbas av riksdagen innan jul.

I budgetpropositionen öppnar regeringen för att visionen om att public service-uppdraget ska kunna uppfyllas genom digital verksamhet ska bli verklighet.

”Frågan bereds i Regeringskansliet”, står det helt kort i propositionen.

Det innebär att SVT:s verksamhet kan förändras drastiskt – redan innan nästa tillståndsperiod. Förslaget gäller att förändringen ska gälla ”inom ramen för nuvarande reglering”.

Det öppnar för ett SVT som kan ta fram innehåll exklusivt för webben och räkna in detta material när verksamheten årligen utvärderas.

Det innebär också att smalare produktioner, framtagna för nischade målgrupper, torde kunna plockas bort från SVT1 och SVT2. Där skulle man i stället kunna lägga fler program som har potential att nå masspublik.

Vän av public service kan välja att tolka det som att en otidsenlig begränsning slutligen skrotas.

Men antagonisterna, de kommersiella tv-bolagen, lär se detta som att ännu ett stort hot mot deras affär nu seglar upp.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.