Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag21.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Dogges reklambonanza

Publicerad: 24 November 2015, 22:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 20:20

Reklamfilmen för Elgiganten ”räddade hans liv”. Tio år efter den klassiska ”cykel på köpet”-reklamen listar Erik Wisterberg fem tecken på att Dogge Doggelito är ett av Sveriges mest överutnyttjade reklamfejs.


Lyfte Elgigantens julhandel

Reklamen som på allvar startade Dogges reklamkarriär. I ett stort porträtt i den numera nedlagda tidningen ”Novell” berättade Dogge om den svåra tiden efter hustruns död 2004. Han gick allt tyngre in i ett drogmissbruk. Dagarna fylldes med Rohypnol, hasch, marijuana, amfetamin, och kokain.

Inför mellandagsrean 2005 kom Dogges första kampanj för Elgiganten.

”Gå till Elgiganten, cykel på köpet”, rappade Dogge iförd cykeltights. Reklamfilmen blev en vändpunkt i hans liv.

– Jag. Blev. Större. Än. Någonsin. Tack vare Elgiganten, sade Dogge till Novell.

Krängde potatis­gratäng med sommarhit

Har du hört talas om gratängföretaget ”Peka”? Nä, trodde inte det.

Inför grillsäsongens höjdpunkt, den svenska industrisemestern, valde Peka att vända sig till Dogge för att ändra på det.

I juni i år släppte bolaget en specialskriven låt komplett med musikvideo.

”Peka grillat och gratäng, Peka grillat och gratäng – fett socialt så ta med dina vänner”, rappar Dogge i den reggae-doftande popbagatellen som klockar in på 1:13.

Den som ville kunde även tävla om ett grillparty med Dogge i egen hög person.

Filmen som var för ”starkish” för RO

Magnus Samuelsson, känd som världens starkaste man, rakade en annan man – mot dennes vilja. Det var upplägget i reklam­filmen från 2011 för rakmaskinen ”Babyliss Easy Cut”. I filmen dök även Dogge upp.

– Shoo starkish, har du sett det senaste från Babyliss for men, Easy Cut?, sade Dogge och räckte över rakapparaten till Magnus Samuelsson.

Sen började tvångs­rakningen av en förbipasserande man. Reklamfilmen, som utspelade sig på ett gym, anmäldes till Reklamombudsmannen – och fälldes.

Oboy-reklamen som fick eget liv

Enligt en intervju i Resumé gjorde Latin Kings reklam för Oboy redan när Dogge var blott 15 år gammal. Givet hans födelsedatum borde det innebära att Oboy-reklamen, där en långhårig Dogge syns göra Oboy ”på sitt eget sätt”, filmades runt 1990. Andra källor uppger att det var 1996.

2007 fick klippet spridning på den då relativt nya plattformen Youtube. Nya generationer kunde se Dogge blanda ”äkta förorts-Oboy-deluxe” med ”betonggrädde” (vispgrädde på sprayflaska). Det gillade inte Kraft Foods.

– Det är alltid obehagligt att inte ha kontroll, sade Oboys varumärkeschef Susanne Blomberg till Dagens Media.

Dogge som pokerkung

”Han är inte bara en artist på scenen, han är en artist vid pokerborden också.”

Så presenteras Dogge i kampanjen för Svenska Spels ”poker-SM” som görs i samarbete med Expressen. För att skapa uppmärksamhet kring tävlingen har Dogge, tillsammans med en rad andra deltagare, fått vässa sina kunskaper i ett ”Bootcamp” som går att se via Expressens webb-tv.

Är detta den senaste i raden av reklamgig för Dogge? När denna artikel gått i tryck kan fler mycket väl ha tillkommit. Svenska Spels poker-SM inleddes på nätet den 1 november. Förra året drabbades tävlingen av överbelastningsattacker – och fick ställas in.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.