Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

”Dödgrävarna hade inte rätt””Ny vår för dagspressen”

Publicerad: 14 April 2015, 21:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:06


15 april 2015. 2011, ett år efter debattartikeln, lämnade Anna Serner TU för att i stället bli vd för Svenska Filminstitutet. Sedan dess har det blivit uppenbart att tidningarnas problem inte var över när den allmänna konjunkturen vände.

En studie från Södertörns högskola, gjord på uppdrag av Jordbruksverket, visade att var tredje lokalredaktion försvunnit på tio år. Presstödsnämndens rapport ”Dagspressens ekonomi”, publicerad hösten 2014, slog fast att 2013 var ”det sämsta året i modern tid för svensk dagspress”. Den nedgång i dagspressens vinstnivåer som pågått sedan 2011 förstärktes under 2013, enligt rapporten. Främst berodde försämringen på minskade annonsintäkter.

Den vår för dagspressen som Anna Serner argumenterade för tycks mycket avlägsen.

När Dagens Media, under påsklovsveckan, når Anna Serner befinner hon sig i en ”lång skidlift” i Alperna. Trots de bistra tiderna för pressen tenderar hon fortfarande att se glaset som halvfullt snarare än halvtomt.

– Man kan ändå konstatera att det fortfarande bara är en tidning som har lagts ned. Men det har ändå skett en kraftig minskning av intäkterna, säger Anna Serner, och fortsätter:

– Nu kan man se att den digitala annonsaffären har gått upp för många tidningar, men prenumerationerna har inte gjort det.

Summa summarum så upplever de flesta tidningsföretag en verklighet där intäkterna år för år minskar. Lösningen har i många fall varit att sänka kostnaderna, vilket lett till stora nedbemanningar på landets redaktioner.

Dagbladet i Sundsvall, den enda tidning som Anna Serner hänvisar till som lagts ned, fick i slutet av förra veckan sällskap av tidningen Folket på tidningarnas kyrkogård.

Dagens Medias sammanställning av ekonomin för DN, DI, Expressen, Aftonbladet och SvD visade dock att de stora drakarna under 2014 levererade ett sammanlagt operativt resultat på 700 miljoner kronor. Budskapet från medie­cheferna är ändå att krisen är långt ifrån över.

Anna Serners slutsats i dag:

– Dödgrävarna hade inte rätt, men inte jag heller.

28 april 2010. Anna Serner hade våren 2010 tröttnat på den svarta bilden av dagspressens framtid i kölvattnet av finanskris och lågkonjunktur.

Där andra såg tecken på annalkande tidningsdöd såg Anna Serner tecken på en ny vår för pressen.

Som svar på tal mot ”kverulanterna” som positionerat sig genom att ”stå bredvid och klaga” skrev Anna Serner, då vd för Tidningsutgivarna, en debattartikel i Dagens Media.

Där konstaterade hon att nedgången i annons­volym främst varit effekten av en historisk lågkonjunktur, att annonseringen i dagspress hade nått sin botten och att antalet prenumeranter skulle öka när konjunkturen vände.

”Det våras för dagspressen. Dödgrävarna kan gå hem”, skrev hon i debattartikeln.

Huggsexa om nyckelpersoner i tv-branschen

Reklamradion pressas av Spotify

Kvällspressen i stor bilageoffensiv

Stefan Melesko: ”Ipad för tung för att användas på toaletten”

Aporna som byggde Gainomax

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.