Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Just nu kan du uppleva tekniska problem på dagensmedia.se. Vi jobbar för fullt med att åtgärda dessa!

Strategi och analys

Döden breder ut sig

Publicerad: 8 November 2011, 22:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:23

Förlagen rensar bland sina titlar inför en eventuell lågkonjunktur. På bara drygt en månad har tio tidningar förpassats till magasinskyrkogården.


Ämnen i artikeln:

Egmont TidskrifterSatsBonnier TidskrifterLRF Media

LRF Media tog i oktober fram yxan och beslutade om nedläggning för inte mindre än sju titlar: Allt om kök och bad, Hemtrevligt, Vetenskap & Historia, 25 underbara hem, Biografi, Militär historia i Danmark och 25 underbara hem i Tyskland.

Bonnier Tidskrifter lade utan förvarning ned storsatsningen Yourlife och förlagets mattitel Laga Lätt försvinner efter års­skiftet, samtidigt som nystartade Visage hänger löst.

Egmont valde nyligen att lägga ned hälsotidningen Blosso­m Magazine, efter knappt 1,5 år.

– Vi bedömde att vi inte skulle nå den lönsamhet vi önskade inom rimlig tid. Det är ingen konjunkturåtgärd, säger Per Kjellander, vd på Egmont Tidskrifter.

Men också de övriga titlarna i hälsosegmentet har problem.

Hälsa, I Form, Må Bra och Topphälsa tappar alla läsare i senaste Orvesto Konsument. Samtidigt ökar konkurrensen från kundtidningarna, som plockar läsare.

Sats Magasin, Friskispressen och Stadium Magazine ökar alla räckvidden.

– Det är tydligt att det nu finns alternativ till de etablerade hälsotidningarna som har lika hög upplaga eller räckvidd och som dessutom är billigare att annonsera i, säger medie­analytikern Olle Lidbom.

Dessutom satsar kvällspressen allt hårdare på segmentet med sina bilagor, och kundtidningarna blir allt mer professionella.

– Vi har satsat mycket på Sats Magasin det senaste året och nått en helt annan kvalitet, säger Brian van den Brink, informationsansvarig på träningskedjan Sats.

Den större delen av tidningens räckviddsökning på 17 procent kan härledas till att kedjan fått fler medlemmar.

Brian van den Brink:

– I och med att kvaliteten ökar är läsarna mer benägna att dela med sig av tidningen till dem som inte är medlemmar.

Den rådande tidskriftstrenden går mot att nischade titlar ökar i räckvidd, medan de bredare titlarna tappar läsare. Allers Må Bra, som är den största titeln i segmentet, tappar i senaste Orvesto 16 procent av räckvidden och når nu 304 000 läsare, den lägsta nivån på tio år.

Hälsa är inte längre det nischade ämne det en gång var, berättar Liselotte Stålberg, chefredaktör för Må Bra:

– Men man får skilja på räckvidd och upplaga. Vi har haft en positiv utveckling när det gäller lösnummerförsäljning i år.

Vad ska ni göra för att stävja räckviddstappet?

– Vi ska fortsätta göra bra produkter och tydligare kommunicera att vi är en aktör som funnits länge och kan det här med hälsa. Vår egen undersökning från i våras visar att vi är den hälsotidning som flest läsare förknippar med trovärdighet.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev