måndag6 februari

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Strategi och analys

”DN Stockholm är för dyr”

Publicerad: 28 februari 2012, 22:00
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:31

Printcheferna applåderar en gratisutdelad DN Stockholm – men gör tummen ner för annonskostnaden.– Om de ska tävla med gratistidningarna måste de ner i pris, säger Sara Forssberg, printchef på Starcom.

Ämnen i artikeln:

StarcomDagens NyheterCarat

HW

Henrik Widell


Dagens Nyheter har lagt ner stor redaktionell kraft på sin nya Stockholmsbilaga. Nu tar de beslutet att på torsdagar dela ut den gratis till 200 000 hushåll i de kommuner där DN redan har en stark prenumererad upplaga. Ambitionen är att bygga upp en 50-procentig räckvidd.

Annonspriset kommer vara 75 procent av den prenumererade DN Stockholms bruttopris. Bilagan kommer heller inte att vara densamma som den prenumererade. Sporten kommer att lyftas ut och ersättas med feature­material från huvudtidningen.

– Bra och spännande att DN vågar vara offensiva, men de måste sänka priset. När vi annonserar hos DN gör vi det utifrån ett målgruppstänk. Nu delar de ut DN Stockholm till folk vi inte vet vilka de är, säger Sara Forssberg, printchef på Starcom.

Therese Åsén, printchef på Bizkit, är av samma uppfattning och säger att DN:s varumärke förvisso är starkt men att de trots allt kommer hamna på hallmattan tillsammans med Mitt i-tidningarna och andra gratisaktörer:

– DN måste vara ödmjuka med priserna. De blir nu en gratistidning som i många fall kommer uppfattas som rent dr av konsumenterna. Men gör de en tidning med ett bra och lokalt innehåll tror jag absolut att det kommer att finnas plats också för DN.

Frida Åberg, printchef på Carat, ser inte DN:s manöver med DN Stockholm som att de på allvar försöker utmana om de lokala annonspengarna.

– Det är svårt att spekulera om hur mycket annons­affären kommer att ge. Jag tror att det här främst är ett sätt för DN att jobba upp prenumerationerna. De gör en bättre tidning i dag och det här är ett smart sätt att visa upp det.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev