Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Strategi och analys

DN jagar Mitt-i-kunder

Sedan förra året har DN nästan fördubblat sina intäkter från mäklarannonser. Nu siktar de på att utöka sin marknadsandel ytterligare. "Det är Mitt i vi ska ta ifrån", säger Henrik Stangel, annonsdirektör på DN.

Henrik Widell


Publicerad: 06 Maj 2011, 06:20
Uppdaterad: 06 December 2015, 15:12

Ämnen i artikeln:

GisabMitt iHenrik StangelSvDPierre BergströmDagens Nyheter

Efter att DN i höstas lanserade sektionen Drömhem i DN Bostad, och samtidigt utökade distributionen med 130 000 ex har intäkterna rusat. Under de senaste fem månaderna, oktober 2010 till februari i år, har DN, enligt Sifo reklammätningar, nästan fördubblat intäkterna från föregående års 59 bruttomiljoner till totalt 103 miljoner kronor brutto.

– Det har gått mycket bättre än vi vågat hoppas på. Vi har tagit tillbaka flera annonsörer som tidigare bara gick hos SvD och samtidigt som vi slår mot deras premiumannonsering slår vi också mot Mitt i:s breddannonsering, säger Henrik Stangel.

Av de fem mest mäklartunga medierna, SDS, Mitt i, DN, SvD och GP är det bara SvD som backar intäktsmässigt. Tidningen har tappat 7 miljoner kronor brutto under perioden.

– Det är en naturlig följd nu när DN ökar på sin utgivning. Vad som är viktigast för oss är att vi fortsätter jobba med vår strategi och den nisch vi har valt, premiumsegmentet, där vi ska utöka vår marknadsledande position, säger Pierre Bergström, annonschef på SvD.

Hur ska ni utöka den?

– Utan att nämna några detaljer, genom att fortsätta lyssna på våra kunder, vara tillmötesgående och produktutveckla tillsammans.

DN:s plan framöver är att ta en större del av breddannonseringen. Det ska de göra genom att ge sig in på Mitt i:s område och börja prata direkt med de lokala kontoren.

– Allt fler mäklarkontor koncentrerar sina investeringar. Det finns ingen anledning att synas i två tidningar som hamnar i samma brevlåda, säger Henrik Stangel.

DN:s framstöt är möjlig eftersom de genom sin extradistribution nu delas ut till alla stockholmare som äger sitt eget boende.

Lokaltidningen Mitt i fruktar inte anstormningen från vad de kallar den ”stora draken”.

– DN kom ju ut med sin tjockaste DN Bostad någonsin för någon vecka sedan. Det kan de gott få göra för ju tjockare tidning, desto svårare blir det för varje enskilt objekt att hävda sig, säger Thomas Nyhlén, försäljningsdirektör för Mitt i.

Han fortsätter:

– Ska du sälja din villa i Täby vänder du dig inte till en mäklare i Huddinge, du vill ha någon som är bra på ditt område. Med våra olika utgåvor är vi experter på hela den lokala marknaden.

Som Dagens Media tidigare berättat lägger Gisab ner sitt distributionsföretag S-Post och låter Posten ta över utdelningen av Mitt i-tidningarna. Det gör att mäklarna kan garanteras att alla hushåll får sin tidning samma dag.

– Det gör det möjligt för mäklarna att planera sina visningar bättre vilket är en stor fördel. Det här är en gigantisk satsning som vi tror kommer att stärka Mitt i.

Mitt i anlitade nyligen Scholz & Friends som reklambyrå och Thomas Nyhlén vinkar om att en kampanj är planerad inför bytet till Posten nästa vecka.

– Det kan ju finnas ett samband där kan man tänka sig. Vi får se vad som händer.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.