Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag18.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Djur ger bild av varumärken

Publicerad: 29 April 2014, 21:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:38

Forskningen visar att företagens övergripande personlighet är extremt viktig, enligt forskaren Tony Apéria.


Tony Apéria, ekonomie doktor vid Stockholm Business School inom Stockholms universitet, forskar inom området ”reputation management”.

Hans senaste studie visar i korta drag att företag med starka positiva personligheter skapar en högre grad av lojalitet hos konsumenterna än företag med svaga eller negativa personligheter.

Och en hög lojalitet ger i förlängningen företaget en ökad möjlighet att tjäna pengar.

– Personligheten är en nyckelkomponent i företagens anseende. En viss typ av personlighet ger ett högre anseende – det har varit spännande att upptäcka, säger Tony Apéria.

Framför allt är det företag som kan beskrivas med djurtyperna hund, uggla, ko och häst som har högt anseende. En hund beskrivs med egenskaperna alldaglig och familjär, där hittar vi exempelvis Kappahl. Ugglan beskrivs å sin sida som en fokuserad specialist – exempelvis Kronans Apotek, medan kon har egenskaperna lugn och jordnära med Scan som exempel. Hästen kan beskrivas med egenskaperna spontan inspiratör, och där hittar vi bland annat Stadiu­m.

– Sedan vi var barn har vi via sagor lärt oss att djur har olika mänskliga drag och egenskaper, så att beskriva företag på ett sådant sätt gör att vi kan ge en mer emotionell bild av företagens anseende.

Företag med positiva personligheter vill konsumenterna ha en relation med, berättar Tony Apéria. Medan konsumenterna inte vill ha en relation med företag med negativa personligheter.

Studien identifierar fem behov som kan användas för att bygga relationen med konsumenterna – makt, respekt, glädje, välbefinnande och trygghet.

– Det är svårt att bygga en relation utan personlighet. Mycket handlar om att vara ärlig och äkta i allt man som företag säger och gör och förstå vilka behov man kan tillfredsställa.

Företag och deras personligheter

Exempel på företag ur studien.

2014 års studie genomfördes under januari–februari bland 5 134 svenskar i åldern 18–65 år. Varje respondent har bedömt fyra företag som de känner till, detta innebär att cirka 20 000 bedömningar gjorts i studien.

Studien genom­fördes i undersöknings­företagets PFM Researchs telefon­rekryterade onlinepanel.

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.