tisdag31 januari

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Strategi och analys

”Displaymarknaderna har mognat”

Publicerad: 14 februari 2012, 22:00
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:33

Med eller utan standardformat, displaymarknadens tillväxt har dämpats rejält. I år väntas display öka marginellt mer än marknaden. På sikt kan mobilen bromsa intäkterna på webben ytterligare.


KD

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se


2011 passerade sökordsmarknadsföring för första gången display, som den största kategorin inom internetannonsering.

Display väntas bara öka med 3 procent i år, enligt IRM, samtidigt som internetannonseringen totalt växer med 8 procent. Den totala reklammarknaden väntas stå i stort sett still.

– Displaymarknaden har mognat och växer nu i ungefär samma takt som marknaden, säger Magnus Anshelm, vd på IRM.

Samtidigt ökar annonsörernas intresse för webb-tv, som växte 32 procent 2011, och för premiumformat och speciallösningar på webben, som medierna kan ta bättre betalt för.

– Tillväxten inom creative sales på webben är en tydlig trend. Vi ser ett allt större intresse för exempelvis partnersajter, säger Anders Berglund, försäljnings­direktör på Aftonbladet.

Under 2011 har trafiken till mediernas mobila sajter skjutit i höjden. De stora medierna har slagit mobilrekord efter mobilrekord.

Än så länge har trafiken i mobilen inte resulterat i något större besökarbortfall från de vanliga sajterna, men på sikt väntas en allt större del av trafiken flytta till mobilen.

Mobilen har stor potential, men kan också vara en affärsrisk, enligt Magnus Anshelm.

– Än så länge kan medierna inte tjäna lika mycket på en besökare i mobilen som på den vanliga sajten. Om trafiken på webben flyttar till mobilen förlorar medierna intäkter, säger han.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev