Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag27.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Discoverys vinst rasar

Publicerad: 25 Augusti 2015, 21:00
Uppdaterad: 12 April 2016, 10:24

Vinstmaskinen Discovery Networks har börjat hacka.2014 landade resultatet på 88,5 miljoner kronor – en minskning med 75 procent sedan 2012.– Vi har investerat rejält i vårt innehåll och våra kanaler, säger Jonas Sjögren, vd för Discovery Networks Sweden.


Discovery Networks, tidigare SBS TV, var länge känt som ett extremt lönsamt tv-hus, med järnhårt fokus på ”roligare tv” och landets 15–44-åringar.

Efter tv-jätten Discoverys köp av SBS nordiska verksamhet 2013, för 11 miljarder kronor, har kanalportföljen vuxit markant, samtidigt som linjär-tv har fått sig en ordentlig törn i form av minskat tittande.

I bokslutet över 2014 konstaterar Discovery Networks att 10 procent av Sveriges tv-tittande försvann under året, vilket är förklaringen till att bolagets nettoomsättning minskade till 1 422 (1 431) miljoner kronor.

Jonas Sjögren vill inte ge någon mer utförlig kommentar till intäktstappet.

– Jag måste vara lite formell och torr, säger han, och fortsätter:

– Vi är numera ett Nasdaq-noterat globalt företag och kan därför inte kommentera enskilda siffror eller ens enskilda länders siffror.

2012 uppgick Discovery Networks Swedens omsättning till 1 312 miljoner kronor och resultatet efter finansiella poster till 353 miljoner. Vinstmarginalen på 27 procent har sedan dess dalat ner till 12 procent 2013 och 6 procent i fjol, då resultatet landade på 88,5 miljoner kronor.

Discovery Networks skriver i bokslutet att resultatet påverkas negativt av valutakursförluster på 62 miljoner kronor, men det kan bara förklara en del av vinstraset.

Jonas Sjögren hävdar dock att det, till följd av ägarskiftet, inte längre går att jämföra resultatsiffrorna.

– Då jämför man olika frukter, kalla dem äpplen och päron, och det blir inte riktigt rättvisande, säger han.

– Under 2014 har vi fokuserat på bibehållet finansiellt momentum och har investerat rejält i vårt innehåll och våra kanaler för att skapa mervärde för våra kunder och partners under 2015, och långsiktigt i linje med vår tillväxtstrategi.

Han är nöjd med hur snabbt bolaget har lyckats integrera de olika delarna SBS, Discovery och Eurosport.

– Vi har gjort det utan att förlora vare sig fart eller affärsmässighet.

Kanal 5, Discovery-koncernens flaggskepp, var en av de kanaler som drabbades hårdast av tittartappet 2014. Som Dagens Media berättade i september 2014 hade 450 000 tittare helt övergett kanalen sedan årsskiftet.

I dag är läget ett annat. Medan konkurrenten TV3 präglas av fortsatt kräftgång har Kanal 5 ångat på och ökat andelarna under 2015.

– Vi är det kommersiella tv-hus som ökar sin tittartidsandel mest under första halvåret 2015 i samtliga kommersiella huvudmålgrupper – och faktiskt även i det totala tittaruniversumet 3-99 år, säger Jonas Sjögren.

Hur utvecklas de digitala intäkterna i förhållande till era totala intäkter?

– Vår onlineplattform ökade med 90 procent under första halvåret 2015, jämfört med motsvarande period förra året. Och naturligtvis utvecklas även de digitala intäkterna starkt. I oktober tar vi nästa steg i vår satsning när vi lanserar Dplay – en plattform som frigör kraften i våra kanalers samlade utbud av underhållning, sport, drama, reality och dokumentärer.

Hur kommer de prishöjningar på reklam som ni genomfört att påverka ert resultat i år?

– Vi har i dag ett bättre förhållande mellan utbud och efterfrågan på tv-marknaden än tidigare, vilket ger både större realism i tv-affären och en positiv prisutveckling. Jag kan inte kommentera resultat, men naturligtvis är den här utvecklingen tydligt positiv för oss.

Hur är er relation med era nya ägare Discovery och vad säger de om resultatförsämringen?

– Relationen med våra ägare är väldigt bra på alla plan. Vi har en förankrad, långsiktig och ambitiös tillväxtstrategi, och en kunnig ägare som både har passion för innehåll och är villig investera.

Jonas Sjögren lyfter fram den senaste tidens många förvärv av sporträttigheter, däribland Europa League-rättigheterna, EM- och VM-kval i fotboll, Champions Hockey League och – framför allt – de europeiska OS-rättigheterna 2018–2024, som kostar Discovery motsvarande 12 miljarder kronor.

– Det köpet står naturligtvis ut något alldeles extra i vår sportportfölj. Vi har en fantastiskt spännande framtid, säger Jonas Sjögren .

Så går det

Tv-kanaler i Sverige: 15.

Veckoräckvidd: Drygt 4 miljoner tittare.

Nettoomsättning: 1 422 (1 431) miljoner.

Resultat efter finansiella poster: 88,5 (178,4) miljoner.

Antal anställda: 169 (151).

Soliditet: 41,2 (44,1) procent.

Discovery Networks Sweden

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.