tisdag31 januari

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Strategi och analys

Discovery planerar 3D-kanal

Publicerad: 31 augusti 2010, 13:48
Uppdaterad: 6 december 2015, 15:41

Discovery lanserar den första globala 3D-kanalen nästa år och svenska tittare kunde nyligen se tredimensionell fransk tennis på Eurosport. – Det kommer att hända saker det närmaste halvåret, säger Eurosports vice vd Ulf Johansson.


SA

Synnöve Almer


Efter nästan 20 års svacka har 3D-trenden blommat upp igen på bio och i spelindustrin – och tv-branschen vill inte vara sämre. Sony lanserade nyligen 3D-tv på den svenska marknaden och långt ifrån alla hemelektronik-butiker säljer tekniken i dag. Än så länge finns ingen branschstatistik över försäljningen.

– Vi bedömer att 10 procent av vår tv-försäljning i år kommer att utgöras av 3D-modeller, säger Torbjörn Sjöving, nordisk produktchef för tv på Sony.

Att se på 3D-tv kräver glas ögon. Bäst tredimensionell upplevelse ger program som har producerats för tekniken. Det är fortfarande bara ett fåtal, men tv-bolagen har börjat ladda för en framtida boom. Brittiska Sky sände VM-fotboll i 3D på utvalda pubar och Eurosport visade de franska öppna mästerskapen tredimensionellt i samarbete med Panasonic.

– Vi var först ut i Sverige. Tennis gör sig väldigt bra i 3D, så det var mycket uppskattat, säger Ulf Johansson, vice vd på Eurosport i Norden.

När blir det en uppföljning?

– Det pågår diskussioner. Jag tror att det kommer att hända saker det närmaste halvåret.

Discovery planerar att lansera världens första globala 3D-kanal nästa år.

– Eftersom det finns ett väldigt stort intresse för 3D-tv för vi en dialog med våra distributionspartners för att hitta lösningar för lansering av en 3D-kanal i Norden, säger Jan Winther Andreassen, chef för Discovery Networks i Norden.

Han hoppas kunna sända åtminstone vissa program i 3D i Norden nästa år.

TV4-huset bevakar utvecklingen.

– Vi är förskräckligt intresserade, men det krävs en lite större spridning på tv-apparaterna, säger planeringschefen Malte Andreasson.

Han tror att TV4-huset kommer att lansera sin första 3D-kanal 2012 och att det blir en Canal Plus-kanal.

– Det görs framför allt direktsänd sport och film i 3D och det är ju precis Canal Plus områden. Där finns också titt are som ställer höga krav på bildteknik, säger Malte Andreasson.

Vad betyder 3D för reklamutvecklingen?

– Inte mycket på kort sikt eftersom det handlar om små tittarvolymer. Vi har fortfarande inte hittat den reklamköpare som är beredd att köpa i HD. Tv-reklam används för att nå höga volymer snabbt.

Det var satellitoperatören Ca nal Digital som distribuerade Eurosports 3D-sändning i somras.

– Vi har haft en HD-strategi och nu känner vi att HDTV har slagit igenom på bred front. 3D-tv är ett naturligt nästa steg för oss eftersom det lämpar sig väl för vår distributionsform, säger Mats Almgren, vd Canal Digital.

Eurosport har även kört testsändningar hos kabeloperatören Comhem och Telias IPTV ligger i startgroparna. Tekniken kräver nya kanaler och mycket bandbredd, vilket gör det svårare att lansera 3D i marknätet på kort sikt.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev