Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Strategi och analys

Direktpress satsar i Stockholm

Publicerad: 27 Oktober 2011, 10:46
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:53

Direktpress är på offensiven på Stockholmsmarknaden och utmanar bjässen Mitt i Stockholm. "Vi gör en mer konstruktiv tidning", säger Johan Bratt, chef för redaktionell utveckling på Direktpress.


Ämnen i artikeln:

Mitt iDirektpress

Direktpress har i år startat sex nya tidningar; Årsta/Enskede och Liljeholmen/Älvsjö fick varsin ny titel i oktober, Vi i Sollentuna startades i augusti och i mars startades Norra Sidan. Dessutom övertog koncernen titlarna Vi i Väsby och Södra Sidan.

– Tidningarna har fått ett jättebra mottagande både hos annonsörer och läsare. Försäljningen går till och med lite över budget, säger Johan Bratt, chef för redaktionell utveckling på Direktpress.

De nya titlarna mäts ännu inte i Orvesto, men trots det har Direktpress en bra bit kvar till huvudkonkurrenten Mitt i.

I senaste Orvesto Konsument har Direktpress en räckvidd i Stockholm på 184 000 läsare, medan Mitt i-tidningarna når 968 000 läsare. Det kan jämföras med Dagens Nyheter som har en räckvidd på 821 000 läsare.

– Stockholm är en tuff marknad, men tittar man på tidningarna så är de ganska olika. Vi har en större andel lokalt material och vi gör en mer positiv och konstruktiv tidning, där Mitt i istället fokuserar på kriminaljournalistik, säger Johan Bratt.

Mitt i-tidningarna är dock vana vid konkurrens, säger bolagets vd Peter Clauson.

– Vi har haft konkurrenter inom nästan varje område i Stockholm innan Direktpress expansion också. Men konkurrens innebär att vi måste bli vassare och fortsätta att leverera bra nyheter.

Sedan i maj i år delar Posten ut Mitt-i-tidningarna till Stockholms hushåll. Och det har inneburit stora fördelar, berättar Peter Clauson.

– Tidigare har det tagit några dagar för oss att distribuera tidningen, men nu får alla den på samma dag. Har någon varit sjuk så kommer inte tidningen ut. Det här är mer tacksamt för både läsare och annonsörer.

Men några planer på att släppa fler titlar har inte Mitt i. Tillsammans med koncernsystern Promedia täcker man hela Stockholm och Mälardalen.

– Vi når alla kommuner och stadsdelar utom Mälaröarna så därför ska vi inte starta fler.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Mitt iDirektpress

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev