Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Strategi och analys

Digitala tavlor bäddar för konflikt

Arbetet med att ta fram den officiella valutan för utomhusreklam, VAC, kantades av konflikter mellan utomhusbolagen. Nu tornar nästa mätstrid upp sig vid horisonten, då en valuta för de digitala tavlorna ska sättas.

News Pilot


Publicerad: 24 April 2012, 21:00
Uppdaterad: 18 Mars 2016, 08:45

Ämnen i artikeln:

Clear ChannelVisual ArtJCDecaux

Arbetet med att ta fram räckviddsvalutan, Visibility Adjusted Contacts, VAC, sköttes genom utomhusbolagens gemensamma bolag Outdoor Impact. En mängd parametrar ingår i VAC, som antal tavlor, deras exakta vinkel och trafikströmmarna kring dem, för att nämna ett fåtal. Arbetet med att komma överens, aktörerna emellan, gick inte friktionsfritt.

Nu är det dags för nästa strid.

Digitaliseringen är i full gång, men för tillfället råder vilda västern vad mätningar beträffar.

Visual Art, som var en av de första ut på den digitala marknaden har tillsammans med utomhusspecialisterna Kinnetic, tagit fram valutan DVAC.

– Det är den valuta som finns i dag och den valuta som marknaden och mediebyråerna har accepterat, säger Andreas Lind, partner och affärsområdeschef på Visual Art.

Alexis Logothetis, ansvarig för Clear Channels digitala erbjudande, är dock starkt kritisk till DVAC som han, utöver all annan kritik, också anser gör varumärkesintrång på VAC, som Outdoor Impact äger.

– DVAC är för svajigt och baseras på en massa antaganden eftersom studierna det förlitar sig på till stor del är framtagna för Londons tunnelbana. Vad vi behöver göra är att sätta oss ned alla aktörer och komma överens om ett digitalt mätverktyg.

Andreas Lind:

– Alla valutor har brister och DVAC är inte felfri, men den är det bästa vi har just nu och den som vi ser som branschstandard.

Clear Channel och Visual Art har redan börjat föra samtal om hur de framtida mätningarna ska utföras, och Alexis Logothetis ser helst att de sker via Outdoor Impact.

– Det är inte ett måste, men jag tror ändå att det är rätt väg att gå. Det är ett verktyg som köparna känner till.

Thomas Juréhn, styrelseordförande på Outdoor Impact:

– Det här är en fråga vi har på agendan och prioriterar. Men det blir en stor utmaning.

Alexis Logothetis:

– Det är ett oerhört arbete vi har framför oss, minst lika stort som när vi lanserade Outdoor Impact 2004.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.