Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Digital yra – inte för display

Publicerad: 15 September 2015, 21:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 11:51


Ämnen i artikeln:

Adblockers

När tv-bolagen skäller på mig för att vi använder begreppet ”tv-kris” – ”Vadå, vi är ju fortfarande störst och bäst” – brukar jag trösta dem med att krisen framförallt består i att det saknas alternativ till den starka, traditionella mediekanalen.

Visst, man kan prata om att webb-tv växer explosions­artat. Men i pengar räknat rör det sig om ökningar från ganska små nivåer, och vad gäller tittandet är det fortfarande en fjärt i rymden jämfört med hur många som samlas kring den vikande linjär-tv:n.

Så när man sitter där som marknadschef, och ska sälja tandkräm till hela svenska folket, är det ännu bekymmersamt att nå ut snabbt och effektivt om man inte syns i rutan.

Tv-bolagen befinner sig idag i samma situation som dagstidningarna var i för några år sedan. Då började det komma dramatiska siffror över vikande räckvidder, och alla eventuella försök att förklara att mediet fortfarande är starkt överröstades av digitala profeter som var så upphetsade att de lyckades få tidningscheferna att själva börja kalla sin verksamhet för obsolet ”gammelmedia”.

Men egentligen är det med dagspresskrisen som med tv-krisen – problemet bottnar i att det nya inte är tillräckligt bra, snarare än att det gamla har blivit värdelöst. Display-annonseringen – dagspressens största digitala intäktskälla – har aldrig tagit fart på allvar. Just nu pågår en extrem digital yra, men medan sök, webb-tv och mobilt växer kraftigt står display och stampar. Display på desktop svarade för endast 8 av digitala medier-kakans tillväxt på 470 miljoner kronor under andra kvartalet, enligt IRM.

En orsak är att vi är mitt inne i ett nytt skifte, när läsarna flyttar från desktop till mobilen och därmed tappar i värde för andra gången.

Som om inte det var nog börjar adblockers bli ett allt större bekymmer för mediehusen, inte minst när Apple nu inför funktionen i Iphone och Ipad. Världen över pågår samtal om hur man ska lösa problemet. Starta krig mot adblockers, stämma dem? Hitta vägar att tvinga på reklamen? Vädja till läsarna? Eller börja låsa ute dem som inte betalar vare sig via prenumerationer eller titta på reklam?

”The return of print kanske är en rubrik vi får läsa i branschpressen framöver?”, skriver Mårten Erlberg här bredvid. Nja, jag tror inte det, även om printmedier kommer att fungera väl under lång tid framöver.

Däremot tror jag att kreativitet, relevans och användarupplevelse kommer att fortsätta att öka i betydelse, vilket i grunden är positivt. Och visst, de medier som inte lyckas med detta kommer att tappa pengar till konkurrenter eller annonsörernas ägda eller förtjänade kanaler.

Läs mer på sidorna 4-6 om hur aktörer på den svenska medie- och kommunikationsmarknaden ser på saken.

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Adblockers

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.