Dialekter står i centrum

Vitvarukedjan Elon släpper fyra nya reklamfilmer med fyra olika dialekter i fokus. Syftet är att lyfta fram att kedjan finns över hela Sverige.

Jimmy Sander är tidigare marknadschef för Elon, men numera är han marknadschef för ägarbolaget EEL. Kampanjen med de fyra dialekterna blir hans sista för varumärket Elon.

– Nu tar vi Elonmannen som vi lanserade för några år sedan vidare genom att bygga Elon som Sveriges största vitvarukedja. Vi har redan satt våra kärnvärden: långa garantier, installation och leverans direkt till konsumenten, och nu vill vi ta det vidare genom att prata om att vi finns i hela landet. Det är där de olika dialekterna kommer in, säger Jimmy Sander.

Varför blev det just de fyra dialekterna?

– Vi hade en bra grundidé som var Norrlandsfilmen och som satte tonen för de övriga filmerna. Vi kände på olika manus och tyckte att vi träffade rätt med de här fyra. Dialekterna ska dock inte ta överhanden, utan det här är med glimt­en i ögat.

Vad vill ni uppnå med kampanjen?

– Elon är ett ganska välkänt varumärke och vi finns i hela landet, men hos konsumenterna uppfattas vi inte som Sveriges största vitvarukedja. Så det är det som är målet för aktiviteten.

Elon har jobbat tillsammans med reklambyrån Svensson sedan hösten 2006. En ganska lång byrårelation med svenska mått mätt.

– Många byter byrå när de vill hitta nya grejer. Men jag tycker att vi i grund och botten har hittat den rätta Elonidén, sam­tidigt som samarbetet mellan marknadsavdelningen, styrelsen och reklambyrån har fungerat bra.

Förutom tv går kampanjen även på nätet, och det blir annonsering i dagspress och dr-utskick. Kampanjen drar igång i oktober.

Madeleine Nilsson

Redaktör

Publicerad 2012-09-25 21.00Uppdaterad 2015-12-06 13.59

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: