söndag29 januari

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Strategi och analys

Di.se-appen har dragit in 1 mkr

Publicerad: 14 februari 2012, 22:00
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:33

När Dagens Industri i maj släppte en app för Di.se var det uttalade målet att den skulle generera pengar.Hittills har appen dragit in över 1 miljon kronor till tidningen.

Ämnen i artikeln:

Dagens Industri

HW

Henrik Widell


När di.se släppte sin app valde de, till skillnad från många andra medier, att göra det i form av en betald prenumerationstjänst.

Prenumerationerna säljs per månad, halvår eller helår och hittills har fler än 9500 prenumerationer sålts.

– Vi valde från början att se appen som ett intäktsprojekt istället för som övriga medier, ett diffus­t ”vi måste ha en app”-projekt, säger Linus Paulsson, chef för di.se.

Hur svarar 9 500 prenumerationer upp mot era förväntningar?

– Det är en mycket bra början och inflödet är fortsatt bra. Än mer glädjande är att användarna verkligen använder appen i mycket hög utsträckning, något som är helt avgörande för framgång på sikt.

Appen är gjord i samarbete med byrån Mywidz. För att få användarna att betala för appen valde Di.se en premiumstrategi och laddade appen med funktioner som börsinformation, grafer och kommentarsmöjligheter.

– Men i grunden är det förstås en nyhetsapp. Vi har ett flöde på mer än 100 publicerade nyheter varje dag. Vår ambition var att göra marknadens fylligaste och snabbaste nyhetsapp. Det tycker jag att vi lyckats med.

Linus Paulsson passar också på att rikta en känga mot övriga mediehus.

– Det finns en feghet där man inte vågar testa betallösningar på digitala produkter. Jag tror att många fler har möjlighet att ta och få betalt för sin journalistik på ett liknande sätt som vi lyckats med.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev