Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Strategi och analys

DI: ”Det är nästan lite hysteri just nu”

Dagens Media har talat med landets fem största morgontidningar om deras produktutveckling. DI återupplivar konferensverksamheten, filar på ett lojalitetsprogram – och lanserar tidningen i Ipad.


Publicerad 2010-09-15 07:52
Uppdaterad 2015-12-06 15:39

Ämnen i artikeln:

Svenska Dagbladet

Dela artikeln:

Förra året investerades totalt 7 miljarder kronor i dagspressen, en minskning med 20 procent jämfört med 2008.

I år har investeringarna vänt brant uppåt. Under andra kvartalet ökade medieköpen i dagspress med 11 procent, enligt IRM.

Det har givit utrymme för utvecklingen av nya intäktsben – en fråga som står högt på de stora dagstidningarnas agenda.

– Ingen vill ha en stagnerande tidning, säger Åsa Tillberg, redaktionschef på Dagens Nyheter. Av de tidningar som Dagens Media talat med är Dagens Industri en av dem som har mest konkreta förändringar på gång. Bland annat ska en version av DI finnas tillgänglig på Ipad lagom till Sverigepremiären.

– Vi tror att det här är en kanal som läsaren är beredd att betala för, säger Peter Fellman, chefredaktör på DI.

Men exakt hur man ska ta betalt är ett problem som branschen fortfarande brottas med.

Göteborgs-Posten har börjat anpassa sin sajt till Ipad och funderar dessutom på hur man kan ta sig in i bilen.

– I dag kan vi nå våra läsare dygnet runt med tidningen och digitala kanaler, utom när de kör bil. Där måste vi använda oss av audio, dvs GP-nyheter i ljudform. Det

”hålet i marknaden” är en stor möjlighet för oss, säger tidningens chefredaktör Jonathan Falck.

På Dagens Industri ska man sjösätta ett lojalitetsprogram som Peter Fellman lovar ska bli något utöver det vanliga.

– Programmet ska vara i linje med vårt varumärke – premium. Vi kommer inte erbjuda rabatterade teaterbesök och liknande.

Vad erbjuder ni då?

– I samband med Stockholm Open har vi några högklassiga seminarier för ett begränsat antal inbjudna och där finns utrymme för erbjudanden också till lojala prenumeranter.

DI återupplivar också sin konferensverksamhet, som legat i träda och antalet anställda har svällt från en till sex.

– Vi känner att vi kan göra det bättre än vi gjorde för tio år sedan. Då gjorde vi många saker rätt men höll inte riktigt i kostnaderna.

Konferensdelen ska tillsammans med Gasell-tävlingen omsätta runt 30 miljoner kronor om några år.

Per Gunne, chefredaktör på Metro, menar att utvecklingen gynnats av den tydliga målgruppen, unga storstadsmänniskor.

– Det har gjort förflyttningen från renodlad nyhetsförmedlare till mer fokus på mode, teknik och utbildning möjlig.

Metro satsar också stort på att starta nya sajter, som Metro Jobb och Metro Mode.

– Det här är ämnen som vi är starka på i papperstidningen och då vill vi också ta ut det på nätet, säger Per Gunne.

Lena K Samuelsson, chefredaktör för SvD, menar att ledstjärnan borde vara att utveckla efter konsumentens behov snarare än att stirra sig blind på vad mediehuset vill.

– Den största innovationen är att förnya sig i det man redan har.

Att produktutveckling är viktigt är alla överens om, men Peter Fellman lägger ändå in en brasklapp.

– Det är nästan lite hysteri just nu. Det är lätt att man glömmer det som faktiskt är huvuderbjudandet till prenumeranterna – den journalistiska kvaliteten.

Dante Thomsen

Henrik Widell

Ardalan Samimi

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.