Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag23.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

DG Communications tappade 45 procent

Publicerad: 25 Maj 2011, 04:24
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:09

Vinden vänder för uppdragspublicisterna, men än har bolagen en bit kvar till de forna glansdagarna. Fem av åtta bolag växte under förra året.


Förra året ökade investeringarna i produktionen av kundtidningar med 1,4 procent till 580 miljoner kronor, enligt IRM.

Trots att flera företag växte så finns det fortfarande bolag som brottas med sviterna efter långkonjunkturen. Tre av bolagen i Dagens Medias undersökning minskade vinsten förra året. JG Communication och Tidningskompaniet minskade rörelseresultatet något, medan DG Communications vinst nästan halverades.

I JG Communications fall beror tappet på 31 procent på att man under förra året inledde en ompositionering av bolaget. Tolv personer inom tryckta medier sades upp, istället ska bolaget satsa mer på webb och strategisk rådgivning.

– Att förändra ett företag kostar pengar, men vi fortsätter att hålla omsättningen uppe, säger Henrik Johansson, vd på JG Communication.

Han tror på tillväxt i år – liksom Tidningskompaniets vd Peter Mohlin.

Tidningskompaniet minskade vinsten med 500 000 kronor förra året, men ökade omsättningen med drygt 3 procent. Det innebär att bolaget haft tillväxt varje år sedan starten 1998.

Och innevarande år har börjat bra, berättar Peter Mohlin – som dock inte vill avslöja några siffror.

– Konjunkturen är stark och vi ser ett stort intresse hos kunderna att hitta på nya saker och investera i kommunikation, säger Peter Mohlin.

DG Communications, som ägs av danska Datagraf, hade dock ett jobbigt år. Bolaget är fortfarande påverkat av finanskrisen och tappade hela 45 procent i omsättning förra räkenskapsåret, som sträcker sig fram till och med september 2010 .

Bolagets omsättning backade från 63 miljoner kronor 2008/2009 till 35 miljoner kronor och bolaget vände en vinst på 2 miljoner kronor till en förlust på 300 000 kronor.

– Förra året kände vi fortfarande av effekterna av finanskrisen och annonsförsäljningen var inte strålande. Vi tappade inga uppdrag, men de vi hade bromsade in, säger Lennart Löf Jennische, vd på DG Communications.

I år räknar han, liksom övriga branschen, dock med tillväxt.

– Alla tecken tyder på att det blir ett bra år och vi har utvecklat affären med de kunder vi redan har, som SAS, JM och Visit Sweden.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.