Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Detur på offensiven

Publicerad: 26 Augusti 2009, 14:18
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:16

Den regniga sommaren kommer att öka svenskarnas lust att köpa vinterresor. Det tror charterbolagen, som ökar marknadsaktiviteterna efter att ha legat lågt under första halvåret.


De stora charterföretagen är till stor del förtegna om sina satsningar inför vintern. Men klart är att det är en viktig period som börjar nu.

– Det finns ett stort behov av solresor efter den regniga sommaren, säger Claes Pellvik, marknadschef på Ving.

Samtidigt som förhoppningarna är stora visar siffror att flera stora charterföretag har minskat sina medieköp det första halvåret i år jämfört med samma period i fjol.

Exempelvis minskade Solresor enligt Sifo reklammätningar sina medieinvesteringar med 50 procent och Ving med 33 procent.

En som gått emot trenden är Detur, som har ökat sina köp med 39 procent i år. Detur planerar nu för en fortsatt offensiv.

– Jag kan inte säga något om höstens satsning för tillfället. Återkom om en månad, säger Viveka Björkman, marknadschef på Detur.

Fritidsresor satsar på att nå målgruppen par över 50 år. Något som också Solresor gör. De kommer att gå från trycksaker till mer webbaserade kampanjer. Trots mediekanalen hoppas de på att personer över 60 hittar dem.

– ”60-plussare” har blivit starka på nätet. Vi vill dessutom nå barnfamiljer och par, säger Pauline Berndtsson, informationschef på Solresor.

Satsningen på webben gör att företaget drar ned på sin marknadsbudget i år.

– Webben är mer kostnadseffektiv och då kan vi minska budgeten, säger Pauline Berndtsson.

Också Apollo ser webben som bas. Tillsammans med tv och print kommer det att vara mediemixen under hösten.  Sommaren har varit bra ekonomiskt och de planerar inte att minska budgeten. Företaget har även en del nysatsningar som ännu är hemliga.

– Vi arbetar med ett antal nya kanaler som jag hoppas kunna återkomma till, säger Sandra Miller Kinge, Apollos marknadschef.

Hon tillägger att det handlar om att komma närmare kunden och att internet har en central roll.

Ving satsar till en början på en Thailandskampanj. I mestadels tv-, och printreklam lyfts bra och billigt boende fram.

Förra året inledde Fritidsresor och Ving nya satsningar i tv, med programmen ”Semestersvenskar” (TV4) och ”Charterhjältar” (Kanal 5). 

Inget av programmen kommer tillbaka i höst – trots positiv respons.

– Många kunder har hört av sig och frågat vilka miljöer programmet är filmat i, säger Fritidsresors Niklas Zhovnartshuk.

Camilla Olsson

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.