Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag19.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

”Det var superhäftigt”

Publicerad: 1 September 2015, 21:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 11:53


2 september 2015

Efter att i flera år ha dragits med miljonförluster begärdes Glife i konkurs 2012. Då hade bolaget hunnit byta ägare och hade skulder på nära 3 miljoner kronor.

Niclas Fröberg lämnade Glife redan 2007 då han startade mediebyrån Tre Kronor tillsammans med Tradedoubler-grundarna Carl-Johan Grandinson och Jacob de Geer.

Trots att Glife inte längre finns kvar tycker Niclas Fröberg att de var rätt ute.

– Jag lämnade Mindshare och gick in som konsult i Glife. Det här var ju innan Facebook, och man kan väl säga att alla de här spaningarna vi gjorde var rätt. Sen att livsstilsnätverket i sig inte kunde hålla ut är en annan sak, säger han.

Glife, Nattstad och de andra sajterna hade tillsammans runt 350 000 medlemmar.

– Det var superhäftigt att man kunde ta bilder på stan och ladda upp direkt under sin profil, sådant som är självklart i dag. Jag kommer aldrig glömma den natten då Facebook tog sig över till Europa. Jag skaffade Facebook i februari 2007, jag tror jag var bland de första. Vi hade koll på dem och när de tog sig över Europa fick de snabbt fäste.

Var det Facebooks fel att Glife lades ner?

– Nej, inte när det kommer till livsstilsnätverket, men Glife och Nattstad, som var före Facebook med samma funktion, fick det tufft. Jag lämnade allt våren 2007 när jag startade Tre Kronor, och sedan dess har vi inte haft någon kontakt. Jag hörde någonstans att det stängdes ner, säger Niclas Fröberg.

9 augusti 2006. Niclas Fröberg leder Glifes expansion

Niclas Fröberg, som nyligen lämnat vd-posten på mediebyrån Mindshare, tar över som vd för Glife, som driver annonspaketet Livsstilsnätverket, där sajterna Glife, 2nite, Nightlife och Nattstad ingår. Livsstilsnätverket är tänkt att vara ett digitalt mediehus byggt på livsstilsmagasin och communities på nätet. Nu är siktet inställt på expansion utomlands. Filialer i London och Milano står högst upp på dagordningen.

– När jag fick höra om Glifes planer tyckte jag att det lät så spännande att jag bara måste hoppa på, säger Niclas Fröberg.

– Vi verkar inom ett oerhört tillväxtområde.

I takt med att internet ökar som segment vill Glife också ta andelar av andra medier, som Kanal 5 och Plaza, snarare än från andra sajter.

Halva riksdagen vill ha mindre reklam

Storpaket hotar tv och kvällspress

Reklam – obligatoriskt för skolorna

Svaga rörelseresultat för mediebyråerna 2005

Perrelli och Wahlgren i Sisters-kampanj

Ylva Larsson

ylva.larsson@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.