Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

”Det var sjukt ångestfyllt”

Publicerad: 15 September 2015, 21:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 11:52


16 september 2015. Den 11 maj damp press­meddelandet ned i Dagens Medias inkorg. Där kom berättelsen om det nya cykel­märket ”Vélosophy”.

”Med en Vélosophy-cykel följer ett unikt löfte: För varje cykel vi säljer, så donerar vi en annan cykel till en skolflicka i Ghana”, stod det.

Samme Jimmy Östholm planerar återigen att sätta ett cykelmärke på kartan som ska göra världen lite bättre. Denna gång står han helt på egna ben.

Facit för Porteur blev inte riktigt som Jimmy Östholm hade önskat. Han hade hoppats på att sälja 1 000 cyklar. Det blev bara knappa 200.

Och än värre. Fabriken hade, möjligen för att legeringen i cykelns ram hade ändrats för att snåla, misslyckats med att skapa den cykel som Jimmy Östholm och partnern Cykeleurope hade beställt.

Ramarna gick sönder.

Jimmy Östholm tog beslutet att han personligen skulle ringa upp varje kund och berätta att cyklarna behövde återkallas.

– Jag hade kunnat ducka under ett formellt brev. Men för mig kändes det viktigt. Det var sjukt ångestfyllt och riktigt, riktigt, riktigt jobbigt. Men jag möttes av en otrolig värme och en stor omsorg om mig som person, säger han.

Andra hade kanske skitit i det och gett upp. Men Jimmy Östholm väljer att fortsätta satsa på sin dröm.

– Jag kan villigt erkänna att så kände jag. Det hade varit en väg att gå, att bara skita i det, men jag hittade motivation i den uppskattning som jag mötte av dem som hann möta mig och märket Porteur.

Anledningen till att märket fick skrotas var att bolaget Cykel­europe, som backade projektet, valde att dra sig ur. Jimmy Östholm fick inte loss immaterialrättigheterna.

– Jag tycker att vi hade stora framgångar på vissa områden, även om vi inte nådde säljmålen. Vi valde att gå skilda vägar, men jag kände också att vi inte var klara.

Du kan inte släppa detta?

– Vi hade precis påbörjat en resa. Om det ska gå åt helvete ska det göra det när jag gjort allt som jag kan för att det ska gå bra. Det är så jag fungerar.

Vad tror du om chansen att lyckas den här gången?

– Jag har stora förhoppningar. Det behövs cyklar i utvecklingsländer, och kan jag bidra med en del av dem så vaknar jag med ett leende på läpparna

Lanserade cykel som skulle förbättra världen

29 maj 2013. Han skulle slå två flugor i en smäll. Dels skulle den forne varumärkeskonsulten Jimmy Östholm förverkliga drömmen om ett eget cykelmärke i premiumkategorin. Dels skulle han göra världen en stor tjänst.

För varje cykel hans märke Porteur sålde skänktes en cykel till en medmänniska i ett utvecklingsland via Unicef.

– Porteur hade inte varit min dröm om inte båda delarna fanns med, sade Jimmy Östholm, som var med i ett stort reportage om företag som gjort ”godhet” till en central del av sitt varumärke.

Med på resan fanns de kreddiga byråerna M&C Saatchi och AWB.

Dagens Medias reporter fick en egen provtur med en sprillans ny Porteur-cykel, som vid testtillfället gick som en oljad blixt. Men historien om Porteur skulle snart ta en helt annan vändning…

Mer ur samma

Säljduo blev vinnare i bankhärva

Reklam-tv tappar mark

Bikinireklam skapar anmälningsflod

Youtube-stjärnorna Googles nya guldkalvar

Dragster förbjuder övertid

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.