Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag24.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

"Det uppstod ljuv musik"

Publicerad: 28 April 2010, 07:48
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:52

Goss P-botskonverterare transformerar en sjundedel av utvalda, arga bilförare till glada cykelköpare. Direkt-kampanjen förvandlade också reklambyrån till en lycklig guldäggsvinnare på årets gala.


Goss kvalar in på topp tio över decenniets mest guldäggsbelönade byråer. Det blev ett ägg även i år för Sportspecs kampanj P-botskonverteraren. Uppdraget var att göra en rabattkampanj för cyklar som skiljer sig från mängden och går att aktivera så snart trycket minskar i butik. Resultatet blev en kupong avsedd för p-botsförsedda bilar, som ger rabatt på en valfri cykel hos Sportspec. Idén uppstod under en period när det var mycket snack i Göteborg om parkeringsproblem, vägtullar och miljö, berättar Johan Good, planner på Goss:

– Det uppstod ljuv musik i mötet mellan problemen med bil och fördelarna med cykel. Vi funderade över hur man kan vända den tråkiga upplevelsen av bortkastade pengar på parkeringsböter och P-botskonverteraren föddes.

Än så länge har en av sju utdelade P-botskonverterare har lett till ett cykelköp.

Guldägg direkt

Uppdragsgivare: Micael Peterson, Sportspec

Byrå: Goss Reklambyrå med Albin Larsson, Gunnar Skarland, Jan Eneroth, Mattias Frendberg och Mimmi Andersson (ad), Elisabeth Berlander, Johan Nerman, Michael Schultz och Ulrika Good (copy), Louise Christiansson (formgivare), Elin Andreasson, Lena Björklund Henriksson och Veronica Andersson (originalare), Johan Good (planner), Anna Troglin, Lena Kling och Monica N Persson (produktionsledare), Fredrik Toreskog och Stig Lundstedt (projektledare), Robert German (web director), Lena Ekdahl och Satja Wallin (övrigt).

Silverägg direkt

Vart tar 100 000 kondomer vägen i sommar? för LAFA (Enheten för sexualitet och hälsa) av Ester

Synnöve Almer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.