Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag25.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

”Det tar tid att verkligen nå fram”

Publicerad: 17 Mars 2015, 22:00
Uppdaterad: 9 Maj 2016, 14:58

En ny efterlängtad kategori i Gyllene Hjulet är priset för bästa långsiktiga sponsring eller event.För första gången ska de slitstarkaste samarbetena lyftas fram och hyllas.Cloetta, SJ och Trygg-Hansa finns bland dem som går nos mot nos nästa vecka.


– Långsiktig sponsring och event är en självklar kategori som vi borde ha haft för länge sedan i Gyllene Hjulet, säger Sponsrings & eventföreningens vd Niklas Birgetz.

Den nya kategorin belönar de långa och uthålliga avtalen, som inte innehåller något uppseendeväckande moment varje år, men som varit gynnsamt för affären på sikt.

– Första året är ofta en uppbyggnadsfas som är svår att räkna hem, men uthållighet brukar betala sig på sikt, säger Nikla­s Birgetz.

Kriteriet för att få delta i kategorin är att samarbetet eller eventet har pågått i minst tre år.

De flesta av de fem nominerade bidragen har pågått betydligt längre än så.

Cloettas Kexchoklad har synts i svenska fjällen sedan 1994, SJ firar tio år med Way Out West nästa år och SSAB:s Swedish Steel Prize har delats ut sedan 1999.

Förutom dessa tävlar PS Communication med Trygg-Hansas Skistar-samarbete Rätt inställning och Minnesota Communication med it-konsulten Ateas årliga Landslagsläger för medarbetarna, om att utses till det bästa långsiktiga bidraget.

– Långsiktigheten är den finaste kategorin i Gyllene Hjulet, säger Passion Labs vd Niklas Turner Olovzon, som är nominerad med SJ:s Way Out West-samarbete.

– Det visar att ett varumärke verkligen vill nå fram till en målgrupp och göra något för dem, vilket tar tid, fortsätter han.

Vattenfalls sponsringschef Annika Bränning ser flera fördelar med en långsiktig syn på sponsring. I år firar bolaget 20-årsjubileum tillsammans med Svenska Skidförbundet.

– Vattenfall förknippas numera med skidåkning, vilket är en idrott som engagerar många svenskar. Sponsorskapet bidrar till att fler är intresserade av att bli kunder hos oss.

I början handlade Vattenfalls sponsring framför allt om exponering av loggan, men nu är sponsorskapet en bred plattform för olika typer av kommunikation, både reklamkampanjer och aktivering under mästerskapen.

Nyligen avslutade VM i Falun aktiverades både med säljerbjudande, varumärkeskampanj och aktivering på plats.

Avtalet med Vattenfall förlängdes precis innan skid-VM, där Sveriges landslag tog rekordmånga medaljer, drog igång.

– Det var en viktig symbol att förnya avtalet innan VM. Vi är en partner i medgångar och motgångar, antalet medaljer har ingen betydelse.

Vilka krav ställs på ett långsiktigt sponsringsavtal?

– Att man hela tiden ser över, utvärderar och funderar över vad man kan förbättra. Företag förändras, vilket innebär nya krav, därför behövs en bra dialog i samarbetet, säger Annika Bränning.

Alla nya kategorier i Gyllene Hjulet

• Årets nytänkande

• Årets hantverk

• Årets digitala

• Årets internationella

• Årets långsiktiga

• Årets endorsement

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.