Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

”Det riskerar att bli en freakshow”

Publicerad: 30 Mars 2011, 08:04
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:15

Ytterligare ett tabu i reklamen är brutet – utvecklingstörda används flitigt för att sälja allt från Icas mat till hotellnätter hos Clarion. – De utnyttjar människor med funktionshinder för att framstå som bussiga företag, säger Petter Lindgren, som nyligen skrev om den nya ”välgörenhetsunderhållningen” i Aftonbladet.


Icas praktikant-Jerry, TV3:s jobbsåpa ”Världens bästa hotell”, biofilmen ”Hur många lingon finns det i världen?” och SVT:s kommande realityshow ”Mot alla odds”.

Plötsligt dyker människor med olika former utvecklingsstörningarnar upp i tv-rutan.

Något som inte undgått kritik.

”En reklamfilm för hotellkedjan Clarion förklädd till välgörenhetsunderhållning”, skrev exempelvis Aftonbladets recensent Petter Lindgren om ”Världens bästa hotell”, TV3:s serie om en grupp personer med utvecklingsstörningar som gör praktik på ett Clarion-hotell.

– Jag retar mig på att Ica och Clarion åker snålskjuts och utnyttjar personer med funktionshinder för att framstå som bussiga företag, säger Petter Lindgren till Dagens Media.

Journalisten Anna Bergholtz, som själv är blind har startat en Facebook-grupp för att stoppa SVT:s kommande äventyrsserie ”Mot alla odds”, där personer med funktionshinder ska ta sig fram genom Afrika.

– Man använder funktionsnedsättningen som underhållning. Programmet riskerar att bli en freakshow, säger Anna Bergholtz.

Maria Johansson, ordförande i handikappförbundet DHR, gillar den ökade synligheten men är trött på att personer med funktionsnedsättningar ständigt porträtteras på samma sätt.

– De är alltid förknippade med sin funktionsnedsättning, och framställs som hjältar eller offer. Vi ser aldrig en rullstolsburen kvinna som uttalar sig i egenskap av orolig småbarnsmamma, säger hon.

Riksförbundet FUB, För barn unga och vuxna med utvecklingsstörning, är initiativtagare till både praktikant-Jerry och Clarions realityshow.

Ordförande Anna-Lena Krook ser inget problem med att personer med utvecklingsstörningar används i marknadsförings- eller underhållningssyfte, så länge det görs med en seriös baktanke.

Förbundet har följt produktionen av ”Världens bästa hotell” noga för att försäkra sig om att det blir en ”positiv exploatering” av deltagarna.

– Det är viktigt att man skrattar med personerna i programmet, inte åt dem, säger Anna-Lena Krook.

Ica prisas numera oftast för sina reklamfilmer med praktikanten som har Down’s syndrom. Men när Ica-Jerry dök upp för första gången anmäldes reklamen upprepade gånger till Reklamombudsmannen och Anna-Lena Krook pratade med flera journalister som förväntade sig att förbundet skulle vara rasande.

– För några år sedan såg man aldrig personer med funktionsnedsättning i medierna. Jag är stolt över att en person med utvecklingsstörning är med i en av Sveriges populäraste reklamkampanjer, säger hon.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.