Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag25.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Det lokala kriget hårdnar

Publicerad: 11 Maj 2011, 09:16
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:11

För första gången tar dagspressen mindre än 50 procent av de lokala annonspengarna. Istället växer nätet och lokal-tv kraftigt – och annonsörerna kan gynnas av den hårdare konkurrensens prispress.


Ämnen i artikeln:

IRMTomas BrunegårdMagnus AnselmHallpressen

– Det är ett historiskt läge, säger Magnus Anshelm, vd på IRM.

De regionala och lokala annonsmarknaderna – alltså annonsering som inte sker rikstäckande – omsatte 14 miljarder kronor 2010.´Det motsvarar nära hälften av Sveriges totala medieinvesteringar.

Institutet för reklam- och mediestatistik, IRM, släppte nyligen rapporten som visar hur annonsinvesteringarna de regionala marknaderna Södra, Västra, Östra och Norra Sverige, samt Mälardalen utvecklats under återhämtningens 2010.

Dagens Media har exklusivt fått ta del av hela rapporten, och kan nu berätta om det historiska skifte som sker på regional nivå.

Dagspressen – som under decennier dominerat de lokala marknaderna – hamnar nu på mindre än hälften av de totala regionala investeringarna.

Under 2010 landade morgonpressen på bara 49 procent.

– Det är första gången detta händer och vi ser en tydlig brytpunkt. På många ställen runt om i landet börjar morgontidningarna komma ned under 50 procent, säger Magnus Anshelm och fortsätter:

– Det är ett historiskt läge. Det har aldrig tidigare varit så tydligt att det är flera medieslag som slåss om de regionala pengarna.

Lokal- och regional tv, med framför allt TV4 Sverige i spetsen, har knaprat andelar under en längre tid. Men nu börjar internet, en kanal som på riksplanet gått om tv och placerat sig som Sveriges andra största, rycka fram kraftigt även hos lokala och regionala annonsörer.

– Tv har tagit mycket hela tiden, men nu börjar vi se att internet växer på allvar. Vi går från ett oligopol, där dagspress och direktreklam har dominerat, till en mer sund konkurrens situation, säger Magnus Anshelm.

Herenco-ägda Hallpressen, som äger morgontidningar i småland med omnejd, har länge ratat den digitala marknaden, förutom i Jönköping – där förvärvet Jnytt har kapat åt sig allt mer annonspengar.

– Jag kan bekräfta det undersökningen visar, att marknaden på den digitala sidan börjar mogna allt mer, speciellt i de lite större städerna, säger Roger Jonsson, vd för Hallpressen.

Detta ligger även bakom Hallpressens beslut att nu inleda en stor digital offensiv – som än så länge är på planeringsstadiet.

I mindre städer är konkurrensen för morgontidningen dock fortfarande begränsad.

– Än så länge finns det inte så mycket lokal-tv eller nätsajter att gå på för annonsörerna. Konkurrensen är mer påtaglig i de lite större städerna, som Jönköping, säger Roger Jonsson.

Tomas Brunegård, vd för lokalpresstunga mediekoncernen Stampen, säger att han tar all ”ny och befintlig” konkurrens på allvar.

– Däremot är 50-procentsgränsen helt odramatisk för vår del. Vi är fortsatt mycket starka på de lokala marknaderna och ökar kraftigt i nominella tal.

Tyder detta på att morgontidningens dominans på lokal nivå är hotad?

– Inte alls. Morgontidningen är unikt stark runt om i landet och lyckas förtjäna sin position som den i särklass mest valda annonsbäraren. Att lokal-tv ökar med 29 procent är förvisso imponerande, men det är viktigt att vara klar över att det är från en väldigt låg nivå. Vår upplevelse är att lokal-tv främst tar radio- och Metrokunder.

Magnus Anshelm tror att annonsörerna kan bli vinnarna i den ökade konkurrensen på regional nivå, då priserna kan drivas ned.

– Men ska du snabbt nå stor räckvidd regionalt, eller snabbt driva försäljning, är det svårt att välja bort morgonpress, säger han.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.