Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Strategi och analys

”Det händer att jag blir nedröstad”

Publicerad: 9 juni 2015, 21:00
Uppdaterad: 23 maj 2016, 11:56

För tio år sedan började hon blogga. I dag driver Isabella ”Blondinbella” Löwengrip fem olika bolag.Nästa steg är att ta både företagen och bloggen utomlands.– Jag vill visa upp den skandinaviska drömmen – kvinnan som kan kombinera både familjeliv och karriär, säger Isabella Löwengrip.


Isabella Löwengrips blogg ”Blondinbella” är en av Sveriges största bloggar. Enligt Bloggportalen når den upp i drygt en miljon besök varje vecka. (Antalet besök ska dock inte förväxlas med Kia-index etablerade trafikmått unika webbläsare.)

Dessutom har hon nästan 600 000 följare på Facebook, 245 000 följare på Instagram och närmare 24 000 prenumeranter på sin Youtube-kanal.

Mycket av produktutvecklingen i de olika bolagen, som för hudvårdsserien LCC, Löwengrip Care and Color, eller skovarumärket Flattered, sker via sociala medier, där besökarna får tycka till om exempelvis nya färger, dofter och utseenden på förpackningarna.

En strategi som går tvärt emot hur många etablerade bolag resonerar.

– När jag var 18 år hade jag ett klädmärke som Haléns var en del av. Jag ville lägga ut skisser på nya plagg i bloggen, men de ville hålla allt hemligt, säger Isabella Löwengrip.

En fördel med att visa upp nya plagg och produkter redan under utvecklingsfasen är att det redan då går att bedöma intresset från konsumenterna.

– Vi får tusentals personer som tycker till i stället för bara tre personer på kontoret i Stockholm. Det händer att jag blir nedröstad av mina läsare – det kan vara svårt att ta ibland.

En annan fördel är att det går att skapa storytelling kring produkterna som får leva under lång tid. När det gäller LCC tar exempelvis produktutvecklingen ungefär ett år. Transparens i produktutvecklingen är många gånger också nyckeln till lyckad försäljning.

– När produkten efter ett år väl är ute är den i princip slutsåld. För mig är det viktigt att veta att en produkt fungerar innan jag trycker på knappen. Allt som värmer lagerhyllan äter upp min vinst.

Det var sommaren 2014 som hudvårdsserien Löwengrip Care and Color lanserades exklusivt på Kronans Apotek. Då var den förväntade försäljningen 25 000 enheter. När året var slut hade det slagits med råge – 50 000 enheter hade sålts.

Förutom sociala medier marknadsfördes serien med traditionella annonser, demoturné till apoteken, pr och gentemot Kronans Apoteks kundklubb samt intern information till apotekens medarbetare.

Att sälja produkterna via apotek var helt nytt för Isabella Löwengrip.

– För oss var det viktigt att visa på kvaliteten i produkterna och att de är tillverkade i Sverige. Jag har till exempel astma och är väldigt känslig, så då tyckte vi att apotek var den bästa kanalen. De som handlar på apotek upplever att det är tryggt.

Isabella Löwengrip tycker dessutom att det var modigt av Kronans Apotek att ta in en serie med henne själv som frontfigur.

– Många har ju mycket åsikter om mig och dessutom var det ett helt nytt varumärke.

Just LCC är nära kopplat till Isabella Löwengrips personliga varumärke och livsstil. När hon exempelvis var gravid tog man fram en gravidolja.

När det gäller skovarumärket Flattered är det i stället helt tvärtom och skorna får tala för sig själva.

– Det beror lite på vad det är för typ av produkt. Det kan vara svårt att sälja ett bolag som är för mycket jag, men samtidigt får vi en otrolig skjuts när jag får synas. LCC omsatte 10 miljoner kronor på 1,5 år.

Namnet ”Blondinbella”, som hängt med sedan Isabella Löwengrip var 14 år, är hon bara stolt över.

– Folk tror att jag skäms för namnet, men jag är prestigelös och stolt över det. Folk börjar förstå att jag är en entreprenör som har drivit bolag i många år.

– De som följer mig ser att jag arbetar hårt och har ett finger med i alla delar av mina bolag. Många har följt mig från en typisk fjortis i Stockholms innerstad till att bli mamma och driva företag.

Varför har du så många följare i sociala medier?

– Dels tror jag att det handlar om att jag hållit på i tio år, dels för att jag har en bra fingertoppskänsla för vad som fungerar på nätet och vad som är intressant att sprida och kommentera. Dessutom har jag en väldigt aktiv dialog med mina följare och har haft det från dag ett.

Nästa steg är att ta bloggen och företagen utomlands. Isabella Löwengrip driver bland annat bloggportalen Spotlife, som står inför en internationell lansering.

Men hon är förtegen om planerna.

– Man pratar ju om den amerikanska drömmen, men jag vill visa upp den skandinaviska drömmen – kvinnan som kan kombinera både familjeliv och karriär. Jag vill vara en inspiration till hur man får vardagen att fungera och vara ärlig med att det inte alltid är en dans på rosor.

Isabella Löwengrip Spångberg

Ålder:

24 år.

Yrke:

Entreprenör och bloggare. Driver bloggportalen Spotlife, investmentbolaget Löwengrip Invest, Flattered, Löwengrip Care and Color och Economista.

Familj:

Man och två barn.

Bor:

Lägenhet på Kungsholmen i Stockholm.

Tjänar:

883 500 kronor (2014).

Kör:

En svart BMW, 520d Touring Xdrive med M-sportpaket.

Medievanor:

”Läser dagligen en massa bloggar, kollar Instagram- och Twitterflöden. Läser Dagens Industri och Dagens Media. Läste tidigare Aftonbladet/Expressen, men har slutat med detta och lägger hellre fokus på nyheter om företagande.”

Dold talang:

Bra minne, kreativ.

Svaghet:

En aning slarvig. Har för vana att tappa bort saker.

Blir glad av:

Det mesta.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev