Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag29.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

"Det går inte att göra stora kampanjer som berör alla"

Publicerad: 23 Oktober 2012, 21:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:07

Efter de stora informationssatsningarna på 80- och 90-talet blev det tyst om hiv i Sverige. Regeringen valde bort breda kampanjer för mer lågmäld information. Nu ändras strategin igen.


När bromsmedicinerna kom och hiv inte längre var en dödsdom utan en sjukdom det gick att leva med, minskade behovet av breda informationskampanjer.

Under en period på 2000-talet var det för tyst, tycker Karin Rågsjö, kommunikationsstrateg på Smittskyddsinstitutet, som i dag har ansvaret för att informera.

– Det behövs kommunikationsinsatser för att behålla en fråga på agendan. Aidsfrågan försvann, säger hon.

Hon tror dessutom att tystnaden kring hiv och aids bidragit till att sjukdomen fortfarande är skamfylld att leva med, jämfört med exempelvis diabetes eller cancer.

– Ingen berättar på arbetsplatsen att man har drabbats av hiv, och få berättar öppet om sjukdomen. Det är tragiskt att vi har den synen, vi måste sträva mot att göra hiv till vilken annan sjukdom som helst.

Under 2000-talet har antalet hivpositiva personer ökat i Sverige. Trots att spridningen inom Sverige främst sker mellan homosexuella män, har det mesta av de offentliga anslagen under samma tid gått till generella informationsinsatser riktade till ungdomar.

Tron har varit att breda kampanjer når alla, även de mest riskutsatta grupperna, en strategi som fått hård kritik av RFSL.

I höstens budgetproposition har regeringen gett med sig, och framöver ska de mest riskutsatta grupperna prioriteras i det hivpreventiva arbetet.

– Det går inte att göra stora informationskampanjer som alla kan känna sig berörda av. Därför diskuterar vi nu hur vi ska växla upp insatserna framför allt mot homosexuella män, gärna tillsammans med RFSL, säger Karin Rågsjö.

Det blir dock inga mer pengar. Regeringen har gett samma summa sedan 90-talet. Det finns inte pengar till stora annonskampanjer i tunnelbanan längre.

– Vi har inte heller samma behov av det. Målgruppen befinner sig i de sociala medierna och det är där vi också behöver vara, säger Karin Rågsjö.

5 800 lever med HIV

I slutet av 2011 hade 9 891 fall av hiv rapporterats i Sverige.

5 800 personer uppskattas leva med sjukdomen i dag.

Under 2000-talet har antalet hiv-positiva i Sverige ökat. Ökningen utgörs främst av personer som smittats utanför Sveriges gränser.

I Sverige är män som har sex med män den största riskgruppen.

Regeringens anslag för hivprevention är 145,5 miljoner kronor, per år.

Omkring 5 procent används för information.

Smittskyddsinstitutet har informationsansvaret, tillsammans med landstingen. Frivilligorganisationer som RFSL och Noaks ark står också för mycket information.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.