Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag25.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

"Det finns risker för annonsörerna"

Publicerad: 17 Augusti 2011, 07:15
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:02

Riskfri marknadsföring, hävdar gruppköpssajterna om den nya trenden. Alla håller inte med. – Dealerna utformas så att sajterna ska tjäna så mycket som möjligt, säger Jonas Vahlne, e-handelsexpert på Mindshare.


Att annonsera med ett rabatterbjudande på en gruppköpssajt är gratis.

Annonsören betalar bara om tillräckligt många nappar – så att dealen genomförs. Då tar företaget bakom tjänsten en andel av intäkterna – oftast hälften.

Om dealen inte går igenom, för att inte tillräckligt många köpare anmält sig, behöver annonsören inte betala något alls.

– Vi har hittat ett sätt för företag att marknadsföra sig och bara betala för de affärer de får. De går aldrig sämre än plus minus noll, säger Googles Sverigechef Rickard Strömgren.

Jonas Vahlne på Mindshare är inte lika övertygad om att det är en riskfri affär för annonsören.

– Risken ligger i konstruktionen av dealen. Det gäller att inte ge för stor rabatt, säger han.

Företagen bakom gruppköpstjänsterna konstruerar dealen i samarbete med annonsören.

Oftast krävs stora rabatter för att attrahera så många köpare som möjligt. Groupon och Eniro kräver minst 50 procent rabatt.

– Men sajterna är inte oberoende parter, de vill tjäna så mycket de kan på varje deal, säger Jonas Vahlne.

För att gruppköpen ska bli riktigt lönsamma krävs att de som hoppar på erbjudandet kommer tillbaka flera gånger.

– Vi levererar potentiella stamkunder, men om kunderna inte kommer tillbaka tjänar annonsören inga stora pengar, säger Rickard Strömgren på Groupon.

Det är också av stor betydelse hur många av medlemmarna i tjänster som Groupon som redan är kunder hos annonsören.

– Om medlemmarna redan är lojala kunder innebär gruppköp bara att man ger rabatt till dem som skulle kommit ändå, säger Jonas Vahlne.

Jimmy Rodhelind, chef för digitala medier på Mediacom, tror att gruppköp framför allt gynnar små företag och okända varumärken:

– För större och välkända företag blir det dock intressant om de kan skapa en stark lokal koppling, säger han.

Han tror att effekten på sikt blir att konsumenterna blir mer medvetna om vilken makt kollektiv köpkraft innebär.

– I nästa steg kommer konsumenterna gå ihop och säga vilket pris de vill köpa för, säger han.

Aktörerna

Groupon

• Startade i Chicago 2008. Kom till Sverige i april 2010 efter köpet av Kinneviks Citydeal. Nu är Kinnevik delägare i Sverige.

• Kräver minst 50 procent rabatt.

Letsdeal.se

• Grundades i Göteborg i mars 2010. I januari i år gick Schibsted in som delägare.

• Finns nu även i Stockholm och Malmö och Oslo.

Eniro Deals

• Grundades i maj 2011 av Eniro.

• Framför allt erbjudanden i storstäderna, samt en del rikstäckande.

• Kräver minst 50 procent rabatt.

Cityscoop.se

• Startades i april 2011 av Median Media AS .

• Har bara erbjudanden i Stockholm.

• Kräver minst 50 procent

Savemyday.com

• Ägs av Metro Nordic Sweden AB.

• Smygstartade i våras. Paus under sommaren, ska återupptas i augusti.

• Än så länge bara i Stockholm.

Lokaldealen.se

• Startades i april 2011 av MSN i samarbete med Lokaldelen.

• Har erbjudanden i storstäderna samt en del rikstäckande.

• Minst 50 procent rabatt.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.