Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag03.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

”Det finns något väldigt starkt över samarbetet”

Publicerad: 30 September 2014, 21:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:26

Cartoon Networks samarbete med Lego blev en succé som tv-bolaget vill upprepa med andra starka leksaksvarumärken.


Sommaren 2013 meddelade Cartoon Network och Lego att de ingått samarbete. Den stora gemensamma satsningen blev Mixels, som i år började visas som animerad serie hos tv-bolaget och parallellt såldes som Lego-produkter.

Mixels har även lanserats i andra kanaler, bland annat som onlinespel.

– Vi är väldigt nöjda med hur det går. För kanalen har det inneburit några av våra högsta rating-siffror och klippen som ligger ute online har höga trafiksiffror. För Legos del vet jag att produkterna säljer väldigt bra. Det finns något väldigt starkt över samarbetet med Lego och vi jobbar nu med ett nytt samarbete med dem, säger Patricia Hidalgo, senior vice president och chief content & creative officer kids på Turner Broadcasting System, som driver Cartoon Network.

En förutsättning för samarbetet var att Lego och Cartoon Network delade samma värderingar. En framtida ambition inom Turne­r är att utveckla liknande samarbeten, säger Hidalgo.

– Vår chief content officer i USA, Rob Sorcher, har en vision att jobba tillsammans med leksakstillverkare. Men det funkar inte med vilket bolag som helst. Det viktigaste är att tillsammans skapa en historia som håller.

Simon Andrén

simon.andren@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.