Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag27.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Det digitala tar över allt mer

Publicerad: 12 Maj 2010, 11:34
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:50

Det tog längre tid än för traditionella medier, men nu har digitala kanaler slagit igenom även inom uppdragsjournalistiken. Mest ökar intresset för rörlig bild och appar.


För OTW har de digitala kanalerna blivit en så betydande del av verksamheten att man nyligen slog samman print och digitalt, när OTW Publishing och OTW Interactive slogs ihop till OTW Communication.

Genom det gemensamma bolaget blir erbjudandet till kunderna komplett, säger Anders Rask, tidigare chef för OTW Interactive och nu vice vd på OTW Communication.

­– Det blir allt svårare att separera kanalerna åt. Det viktigaste är storyn, och den kan tas ut på olika sätt och med olika vinklar utifrån respektive kanals specifika fördelar, säger han.

OTW startade sin storsatsning på digitala medier så sent som 2007, och verksamheten växte snabbt. Idag utgör det digitala en betydande del av omsättningen, och den kommer att bli ännu större.

– Idag är det mer naturligt att använda digitala kanaler, både i strategi och i det operativa tänket. Digitala medier och sociala medier kommer alltid upp i mötena med våra kunder, säger Anders Rask.

Det märks även i tävlingen Guldbladet, där anmälningarna till de digitala kategorierna ökar varje år.

– De första åren fick vi väldigt få anmälningar och var till och med tvungna att skrota en kategori något år. Nu är intresset betydligt större, även i den nya webb-tv-kategorin, säger Gunilla Holma, vd på Sveriges Uppdragspublicister.

Mest ökar intresset för rörlig bild och mobila appar. OTW inledde nyligen ett samarbete med Apegroup om just utveckling av redaktionell kommunikation i mobilen.

Att den digitala utvecklingen ändå har gått så pass trögt jämfört med kommersiella medier, beror på att läsarna inte själva söker upp redaktionell kommunikation. Den sätts i händerna på dem.

– Webben har uppenbara fördelar, som mätbarhet och möjlighet till dialog med kunderna. Men det kan inte alltid mäta sig med en fysisk kundtidning som skickas hem till kunderna och låter dem ta till sig materialet i den takt de vill, säger Anders Rask.

En digital kundtidning är ett uppsökt medieslag, som kräver att läsaren själv söker upp och väljer att lägga sin tid på sajten.

– Om en kundtidning är välgjord och snygg finns det en god chans att den blir läst, men det sker inte med samma automatik på webben där vi konkurrerar ännu mer med kommersiella medier, säger Anders Rask.

Anders Ribba, vd på Spoon, håller med och tror att det är anledningen till att de digitala medierna växer parallellt med, inte på bekostnad av, print.

– Digitalt blir en större del av den totala affären, men det är bara i något enstaka fall som en kund gör sin redaktionella kommunikation enbart på webben, säger Anders Ribba. 

Printprodukten fungerar ofta som ett sätt att driva trafik till sajten. Andra sätt är att utnyttja webbplatser där kunderna redan befinner sig, till exempel genom att köpa utrymme på andra mediesajter.

– Vi kan dra fördel av att vi är Bonnierägda, och kan driva trafik från de sajterna, säger Anders Ribba.

Men han tycker också det kan finnas anledning att ifrågasätta betydelsen av webben som kanal för redaktionell kommunikation. Åtminstone för företag som inte har någon del av sin affär på webben.

– Varför är det då så viktigt att få trafik till sin sajt? På webben är det ännu viktigare att fråga sig om materialet är relevant och gör nytta för mottagarna.

Digital redaktionell kommunikation

• Digitala nyhetsbrev och redaktionellt material på företagets externa webbplats och/eller intranät är de vanligaste formerna.

• Ofta görs även kampanjwebbar, interna eller externa, när det behövs en kraftsamling kring ett enskilt budskap.

• Rörlig bild blir allt vanligare, både med nyhetsinnehåll och underhållning.

• På senare tid har intresset för mobil kommunikation ökat, både i form av mobila sajter och applikationer.

• Både OTW och Spoon räknar med så småningom göra redaktionell kommunikation för Ipad, men avvaktar för att se vilket fäste den får på den svenska marknaden.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.