Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag24.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

"Det behövs tydligare regler"

Publicerad: 12 Augusti 2009, 12:45
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:04

Mediebyråerna välkomnar utvecklingen – men säger samtidigt att tydlighet mot konsumenterna är extremt viktigt.


De mediebyråer som Dagens Media pratat med vittnar om en större öppenhet inför samarbeten, som inte hade varit möjliga för ett par år sedan.

– Vi ser helt klart en ökning och en annan typ av öppenhet hos de digitala medier som tidigare varit konservativa. Men det är viktigt för medierna att vara ärliga och öppna med vad de gör. Men jag är lite förvånad över att det är först nu som den här utvecklingen syns på riktigt, säger Jimmy Rodhelind, chef för digitala medier på Mediacom.

Han pekar bland annat på Familjeliv och deras expertpanel som ett exempel där redaktionellt material och kommersiella budskap integreras.

I början av sommaren gjorde Mediacom annonser på DI.se för kunden SAS där DI:s innehåll i realtid användes i annonserna. Anledningen är att annonsören kommer närmare konsumenterna, men Jimmy Rodhelind är noga med att påpeka att det inte får handla om att lura läsaren.

Emma Clason, chef för digital utveckling på Mindshare:

– Det är alltid mottagaren som styr, vi kontrollerar därför alltid att målgruppen är intresserad av innehållet genom olika förtester. Tiden är över då man försökte smyga in en logga eller ett budskap, och även när  samarbetet är igång görs kontinuerliga tester för att kontrollera kvaliteten på samarbetet.

Tydligare regler efterfrågas också av mediebyråerna.

– Jag tror vi går igenom en läroperiod, där många testar gränserna för vad som är acceptabelt och inte. Resultatet av detta borde bli att regelverket förtydligas, säger Kristina Carlsson, chef för MEC Interactive.

Skillnaderna mellan hur kommersiella idéer tas emot är stora mellan olika typer av medier. Hos mindre sajter kan redaktion och marknadsavdelning bestå av samma personer.

Det kan också finnas en konjunkturell koppling.

– I en högkonjunktur har de bara rullat på och det kreativa tänket och utvecklingen av format stannar av. Men nya format som utvecklas nu är här för att stanna, säger Jimmy Rodhelind.

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.