Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

"Det är inte alla som förstår vad det är"

Publicerad: 28 Mars 2012, 08:50
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:27

Mikael Taipale ansvarar för Group M:s kritiserade annonsbörs Xaxis. "Det här är framtidens melodi och Group M vill vara bäst", säger han.


Mikael Taipale värvades till Group M från OMD för att få igång mediebyråjättens digitala affär. Det är han som säljer in Xaxis mot kunder och medier.

– Den svenska marknaden är inte före alla andra som vi var tidigare, vi är snarare två år efter. Det är bara att titta på andra sidan Atlanten, där lägger annonsörerna kanske 15–20 procent av sina digitala köp via trading desker, säger han.

Hur har det tagits emot av medierna?

– Alla är nyfikna, men det är kanske inte alla som förstår riktigt vad det är för någonting. Det är ett paradigmskifte. Det här ger medierna större effektivitet av att sköta sitt varulager och är mer effektivt för annonsörer som är i behov av att köpa en specifik målgrupp istället för en viss placering, säger Mikael Taipale.

Xaxis intåg har dock tveklöst väckt många frågor i branschen. Med systemet gör man sig till ett säljbolag, som inte längre är oberoende, samtidigt som transparensen blir lidande, menar kritikerna.

– Det här är en Group M-produkt, inte en Mediacom- eller MEC-produkt. Respektive mediebyrå har sin roll som oberoende mediebyrå. Vi köper utrymme och tankar in den specifika kampanjen för den specifika annonsören. Man skulle inte använda sig av den här produkten om den inte var bra för annonsörerna.

Även för medierna är det en bra affär, menar Mikael Taipale.

– Det ger dem en extra möjlighet att sälja osålt utrymme.

Att Xaxis skulle vara intresserade av en viss volym eller att det skulle förekomma hot om att Group M skulle sluta handla av dem som inte vill ansluta sig tillbakavisar han.

– Medierna får ju ge vilket utrymme de vill till vilken börs de vill, det här handlar om att sälja ytterligare av sitt lager. Och vi är bara intresserade av osålt utrymme.

Mikael Taipale beräknar att kampanjer skapade via Xaxis är igång före sommaren.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.