Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Strategi och analys

"Det är ett rätt naturligt steg"

Publicerad: 9 November 2010, 15:24
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:32

Johan Saxne om vägen från plattsättare till marknadschef på Bauhaus.


Ämnen i artikeln:

Bauhaus

Från och med januari nästa år är Johan Saxne ny marknadschef på Bauhaus. Men vägen dit har inte varit spikrak och startade faktiskt med ett beslut sprunget ur frustration – på ett bankkontor i Malmö.

Johan Saxne rekryterades internt till tjänsten som marknadschef. Under sina sex år på företaget har han varit inköpare för kakel, VVS och badrumsprodukter. Steget till marknadschef kan tyckas långt.

– Inte alls. Det är faktiskt ett rätt naturligt steg. Redan när inköpen görs finns en plan för hur produkterna ska marknadsföras och i vilka medier. Det segmentet jag har haft ansvaret för har utvecklats väldigt positivt och det var nog därför jag fick frågan, säger Johan Saxne.

Okej, du ska fixa till badrummet – gör du det själv eller ringer in hantverkare?

– Det gör jag själv. Jag är utbildad civilekonom i grunden men har drivit en egen kakelfirma i Malmö så jag har gjort en hel del badrum i mina dagar. Tummen sitter någorlunda rätt i handen.

Så du utbildar dig till civilekonom och blir hantverkare, hur hänger det ihop?

– Efter att jag tog min examen fick jag anställning på en bank och där satt jag en stund och var uttråkad. Jag kände ganska snabbt att tempot var för lågt. Sedan en sommar golfade jag med en vän och det slutade med att vi startade en kakelfirma tillsammans. Det blev också min väg in till Bauhaus.

Så du ångrar inte att du lämnade banken?

– Nej, det var det bästa steg jag någonsin tagit.

Så hur gick firman då?

– För att vara ärlig, den gick så där. För att få verksamheten att växa skulle vi ha behövt satsa ordentligt men nu blev det ju bara två år innan jag gick till Bauhaus. Vi sålde firman när jag flyttade upp till Stockholm.

När Johan Saxne tillträder kommer han, enligt Bauhaus själva, att kunna bolla med en mediebudget som är 15 procent högre än den som förre marknadschefen Eric Lundberg och hans tillförordande, Fredrik Englund haft att röra sig med i år. Hur pengarna ska användas är Johan Saxne redan på det klara med.

– Vi har gått hårt i tv och dagspress och där ska vi skruva upp ytterligare, samtidigt som vi ska försöka hitta nya smarta sätt att ta oss ut på nätet.

Med en medieinvestering på 127 miljoner brutto under första halvåret i år tillhör Bauhaus toppskiktet bland svenska annonsörer, sett till investeringar. Men företaget har också utmärkt sig med andra, mindre konventionella marknadsföringsmetoder som till exempel AFP, annonsfinansierade program, då de tillsammans med TV3 gjorde programmet ”Stora Byggslaget”. Johan Saxne berättar att fler liknande projekt är att vänta.

– Så är det. Vi har saker inplanerade för 2011 men jag kan inte berätta om dem riktigt än.

Johan Saxne

Ålder: 34 år.

Bor: Vasastan.

Familj: Gift och två barn.

Tjänar: 699 000 kronor (2009).

Dold talang: Kanske ingen hemlighet nu, men jag är som sagt rätt händig och duktig på att kakla.

Henrik Widell


Ämnen i artikeln:

Bauhaus

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev