Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

”Det är ett konkret hot”

Publicerad: 16 Mars 2011, 08:15
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:17

Reklamombudsmannen startades för att undvika lagstiftning och har nu drygt två år på nacken. Men Elisabeth Trotzig vågar inte blåsa faran över än.


Förra året fick Reklamombudsmannen in 500 anmälningar, 50 fler än året före.

– 2009 gällde hälften av ärendena könsdiskriminering, men den andelen har nu sjunkit till 30 procent. Vi ser fler anmälningar av vilseledande och stötande reklam, säger Elisabeth Trotzig.

Har annonsörerna skärpt sig gällande sexistisk reklam?

– Det är svårt att dra några växlar på två år men anmälarna vet nu att vi också prövar annat än könsdiskriminerande reklam. 

Den mest anmälda kampanjen förra året var Comviq Kompis mobbningsreklam, som stoppades. Hittills i år har man fått in ett 50-tal ärenden, säger hon.

Reklamombudsmannens verksamhet betalas av runt 300 annonsörer och medier. Det räcker för att vara självfinansierande, säger Elisabeth Trotzig.

– Vi gör ett nollresultat 2010 och har en ambition att göra ett överskott i år så att vi kan utveckla verksamheten.

Samtidigt visar en rundringning till några av Reklamombudsmannens finansiärer att kännedomen är låg.

– Jag måste erkänna att jag har lite koll på vad de gör konkret och vad utfallet av RO har varit, säger Åke Lundberg, marknadschef på Volkswagen.

Även medierna verkar ha en del att lära. När Aftonbladet fälldes för vilseledande annonser svarade den ställföreträdande utgivaren Lena Mellin att hon aldrig hört talas om RO. I dag kan

tidningens kommunikationschef Nils Franchell inte ens svara på vem som kan ge Aftonbladets syn på stiftelsens arbete. Elisabeth Trotzig medger att det finns ett kunskapsglapp.

– Jag tror allmänheten känner till oss. Men bland branschens aktörer tror jag inte att alla vet vad vi gör, till exempel att vi gör ett preventivt arbete. Men vi jobbar kontinuerligt för att bli mer kända, säger Elisabeth Trotzig och nämner utbildningar för finansiärerna som exempel.

RO bildades efter hot om lagstiftning kring framför allt könsdiskriminerande reklam. Men Elisabeth Trotzig tror inte att faran för inskränkningar i reklamen är över. Till exempel jobbar hon nu aktivt med att lobba mot den nya datalagen som EU-kommissionen vill klubba igenom, som ska slå ned på riktad reklam på internet.

– Det är ett konkret hot. Men jag tror att även könsdiskrimineringsfrågan ligger högt upp. Detsamma gäller reklam mot barn, säger Elisabeth Trotzig.

Om RO

Stiftelsen Reklamombudsmannen instiftades av Sveriges Annonsörer hösten 2008. Tanken är att självreglering ska mota lagstiftning i grind och RO tog samtidigt över de uppgifter som Näringslivets Etiska Råd mot Könsdiskriminerande reklam (ERK) och Marknadsetiska Rådet (MER) hade tidigare.

Reklamombudsmannens opinionsnämnd:

Ordförande:

Marianne Åbyhammar, hovrättsåd.

Ledamöter:

Cathrine Andersson, Fotografiska Museet

Birgitta Bosell-Biström, Svenska Spel

Carina Herly, Jc Decaux

Ulrika Jensen, TV4   

Thelma Kimsjö, Länstidningen        

Stefan Melesko, docent högskolan i Jönköping

Anna-Kari Modin, TU

Petra Måhl, TV4     

Christina Nylander, Sveriges Kommunikationsbyråer

David Orlic, reklambyrån Volontaire

Göran Riegnell, Kreab Gavin Andersson

Adam Svensson, Konsumentföreningen Stockholm

Axel Tandberg, SWEDMA

Irene Wanland, Tidningen Vårdfokus

Digge Zetterberg, Sveriges Kommunikationsbyråer

Malou Örner, Rewir

Ingvar Skeberg är styrelseordförande för Reklamombudsmannen.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.